Palvelutalossa asuvien yksinäisyys väistyy ystäväpiiritoiminnassa

Helsingin palvelutaloasukkaista yli kolmannes kärsii yksinäisyydestä, Vanhustyön keskusliitossa työskentelevän Anu Janssonin väitöskirja kertoo.

Yksinäisyydellä on yhteys heikkoon terveyteen, muistin heikkenemiseen ja masentuneisuuteen. Vaikka se lisää ennenaikaisen kuoleman riskiä, palvelutaloissa asuvien ikäihmisten yksinäisyydestä tiedetään varsin vähän.

Anu Jansson tutki artikkeliväitöskirjassaan helsinkiläisiä palvelutaloasukkaita. Heistä yli kolmannes kärsi yksinäisyydestä vähintään toisinaan. Pahimmillaan yksinäisen päivä koostui turhasta odottamisesta. Viikonloput ja illat tuottivat monille ahdistusta.

— Elämänrytmi hidastui, toimintaa ei juuri ollut. Tuntui ikävältä, jos toisille tuli vieraita ja itselle ei.

Sisältöä elämään antaisivat ihmissuhteet. Tutkimuksessa niitä lisättiin ohjatulla Ystäväpiiri-ryhmäinterventiolla, jossa ohjaajat vähitellen siirtyvät taka-alalle. Ystäväpiireissä ihmiset löysivät toisensa ja kanssakäyminen jatkui myöhemminkin.

— Asukkaat rupesivat laittautumaan tapaamisiin ja käyttämään koruja.

Myös ympäristö vaikuttaa yksinäisyyden kokemiseen. Palvelutalot korostavat kodinomaisuutta, mutta toivomisen varaa jää.

— Pitkiä harmaita käytäviä vai jotain muuta? Saako oman huoneen lattialle laittaa maton? Se voi olla hyvinkin olennainen kysymys viihtymisessä.

Palvelutalon pitäisi olla vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa. Jos kaikkien kanssa ei voida lähteä retkelle museoon, niin museo voi myös tulla käymään, vaikkapa internetin kautta.

Kuuntelemiselle pitää jäädä aikaa

Hyväkuntoiset taas voivat toimia itsenäisestikin.

— Eräs haastatelluista mainitsi, että ottaa välillä taksin kauppakeskukseen, jotta näkee sitä elämää, jota palvelutalo ei tarjoa, Jansson kuvaa.

Ammattilaisten tulisi Janssonin mukaan kartoittaa ja dokumentoida asukkaiden yksinäisyyttä. Palvelutalossa päivittäisten rutiinien hoitaminen voi viedä kuitenkin henkilökunnan helposti mennessään.

— Toivon, että vanhustyötä ei tehtäisi mutu-tuntumalla, vaan siinä hyödynnettäisiin tutkimustietoa. Tärkeitä asioita voi nousta esille hyvinkin hiljaisista signaaleista, kun niitä kuuntelee.

Anu Janssonin väitöskirja Loneliness of older people in long-term care facilities tarkastetaan lääketieteellisessä tiedekunnassa 30.10.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 8/2020.