Onko asuinpaikallamme vaikutusta terveysriskeihin?

Tutkijatohtori Lasse Tarkiainen tarkastelee mahdollisia kausaalisuhteita eri asuinalueiden ja terveysriskien välillä. Hänen tutkimuksensa perustuu suomalaisiin rekisteriaineistoihin ja kokeelliseen tutkimusasetelmaan.

Kaupunkiakatemian kumppanikaupungit Espoo, Helsinki ja Vantaa rahoittavat tutkijatohtoreita kaupunkitutkimuksen alalla Aalto-yliopistossa ja Helsingin yliopistossa 2018-2023. Tutkimusaiheet valitaan yhteistyössä kaupunkien kanssa siten, että ne tukevat kaupunkien strategista kehittämistä ja suunnittelua.

Kaupunkiakatemia pyysi tutkijatohtoreita jakamaan ajatuksiaan tutkimuksestaan ja kiinnostuksen kohteistaan. Lasse Tarkiainen on suorittanut sosiologian/ demografian tohtorin tutkinnon Helsingin yliopistosta vuonna 2016. Nykyisessä tutkijatohtorin asemassaan hänen kiinnostuksen kohteenaan on tunnistaa naapuruusominaisuuksien vaikutukset asukkaiden terveysriskeihin ja sosioekonomisiin tuloksiin.

1. Kuvaile tutkimuksesi pääpiirteitä

Tutkimusaiheeni liittyvät sosiaalisiin ja kontekstuaalisiin tekijöihin, jotka vaikuttavat terveyteen, kuolleisuuteen sekä muihin osa-alueisiin, kuten henkilön koulutustasoon. Suurin osa aikaisemmasta tutkimuksestani käsittelee kaupunkien ja asuinalueiden välisiä terveyseroja. Tällä hetkellä tutkin, onko naapuruston puutteilla kielteisiä vaikutuksia nuorten koulunkäyntiin Suomessa. On hyvin tiedossa, että naapuruusvaikutusten syy-seuraus-suhteiden todentaminen on melko vaikeaa. Pyrin tästä huolimatta tunnistamaan mahdollisia kausaalisuhteita suomalaisten rekisteritietojen ja kokeellisten tutkimusasetelmien avulla.

2. Mikä on inspiroinut sinua viime aikoina?

Yleensä luotan enemmän hikoiluun kuin inspiraatioon, mutta muiden tieteenalojen luentojen kuunteleminen aina virkistää näkemyksiäni.

3. Minkälaisen vaikutuksen toivot tutkimuksesi tekevän yhteiskunnalle?

Tiedon tuottaminen informoidun päätöksenteon tueksi on yksi keskeisimmistä tavoitteistani.

4. Voitko mainita kaupungin tai kaupungit, joilla on ollut tärkeä rooli elämässäsi?

Pienen laskelman jälkeen ajattelin, että olen elänyt 52% elämästäni Vantaalla, 44% Helsingissä ja 4% suurissa kaupungeissa ulkomailla. Mutta luulen, että kaikki nämä kolme ainesosaa ovat olleet yhtä tärkeitä.