"Baby in the Box - kiertokorista äitiyspakkaukseen" jatkuu pienoisnäyttelynä

Suosittu Baby in the Box -näyttely, joka oli esillä Tiedekulmassa 9.11.2017 ̶ 18.2.2018, on osittain nähtävissä Helsingin yliopistomuseon Ajattelun voimaa -näyttelyssä vuoden 2018 loppuun. Missä oli Suomen ensimmäinen neuvola? Miten suomalaiset oppivat tunnistamaan lastensa sairauksia 1920-luvulla? Mikä oli kiertokori? Näyttely kertoo vastaukset muun muassa näihin kysymyksiin.

Baby in the Box -näyttely kertoo äitiyspakkauksen synty- ja kehitysvaiheista sekä muista lasten terveydenhoidon edistysaskelista 1900-luvulla. Äitiyspakkauksen välillinen vaikutus kansanterveyteen ja lapsikuolleisuuuden vähenemiseen on ollut suuri, sillä pakkausta jaettiin naisille, jotka olivat käyneet terveystarkastuksessa ennen neljättä raskauskuukautta.

Helsingin yliopistomuseolla on Suomen laajin museaalinen äitiyspakkauskokoelma, joka sisältää pakkauksia ja pakkausten sisältöjä viideltä eri vuosikymmeneltä. Kokoelmaan kuuluvista yhdeksästä äitiyspakkauksesta on kaksi esillä: vuoden 1981 äitiyspakkaus lähes kokonaan sekä vuoden 1969 pakkaus osana perusnäyttelyä. Lisäksi tilassa on kuvaesitys eri-ikäisistä äitiyspakkauksista.

Helsingin yliopiston päärakennus, Fabianinkatu 33, 3. krs. Avoinna ti-to 12 ̶ 17, pe 12 ̶ 16. Tiedustelut: 02941 22909 tai 02941 24376, yo-museo@helsinki.fi