Opiskelijatarinoita

Millaista on opiskella metsätieteiden kandiohjelmassa? Tutustu opiskelijoiden kokemuksiin metsätieteiden opiskelusta.
”Haluan vaikuttaa yritysten vastuullisuuspolitiikkaan ja -päätöksiin metsätieteiden osaamisellani”

Juttelimme metsätieteiden opiskelijan Eve Weckströmin kanssa siitä, millaista metsätieteiden opiskelu Helsingin yliopistolla on.

”Tahdon edistää luonnon monimuotoisuutta ja vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin”.

Metsätieteiden opinnot tarjoavat mahdollisuuksia kehittyä metsien ja luonnonvara-alan asiantuntijaksi. Lue kolmen metsätieteen opiskelijan, Emman, Belindan ja Eemelin kokemuksia ohjelmasta.

"Metsä jää etäiseksi, jos sitä vain luentosalista ihmettelee – metsätieteissä laitetaan saappaat jalkaan ja lähdetään kentälle"

Metsätieteissä pureudutaan muun muassa metsien kestävän käytön ja hallinnan kysymyksiin. Jututimme Ville Sorsaa, Venla Kaplasta ja Pirkka Peltosta – kolmea metsätieteiden alumnia – metsätieteiden opinnoista ja urapoluista niin edunvalvonnan, metsäteollisuuden kuin riistanhoidon saralla.

Opiskelijat ja opettajat kertovat kokemuksistaan Hyytiälän kenttäkurssista

"Hyytiälä on aina ollut meille forsteille, Helsingin yliopiston metsäylioppilaille, vähintäänkin yhden kesän koti. Matka forstiksi alkaa ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeisenä kesänä, jolloin tuorein metsäläissukupolvi viettää työn- ja huvintäyteisiä kuukausia metsäasemalla. Se on Hydekesä, joka ei unohdu koskaan." -Vilma Toivonen.

Helsingin yliopiston metsätieteiden kandiohjelman opintoihin kuuluu kokonaisuus, joka suoritetaan kenttäopetuksena yleensä ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen kesällä. Kenttäjakso suoritetaan Hyytiälän metsäasemalla. Kurssien aikana opiskelijat majoittuvat viikot aseman rakennuksissa ja tutustuvat metsätieteiden suuntauksiin aseman lähimaastossa.

"Kenttäkurssit vaativat seikkailuhenkeä ja ovat aika rankkoja, mutta antavat paljon"

Belinda haki opiskelemaan metsätieteitä, koska oli kiinnostunut metsistä ja halusi oppia lisää niiden toiminnasta. Myös tulevaisuuden työllisyysmahdollisuudet houkuttelivat hakemaan metsätieteisiin.