Opiskelijoiden kokemuksia

Joskus parhaan kuvan opinnoista saa opiskelijoilta itseltään.
Laura Setälä

Olen aina viihtynyt äidinkielen tunneilla ja pidän paljon lukemisesta, mutten koskaan ajatellut tästä itselleni ammattia. Abivuonna kuitenkin kiinnostuin mahdollisuudesta opiskella kirjallisuutta. Aloitin opintoni Turun yliopistossa 2014 ja tein sinne kandin. Helsinkiin vaihdoin syksyllä 2017 maisteriopintoihin.

Kirjallisuuden opinnot veivät mukanaan heti ensimmäisenä vuonna. Perusopinnot keskittyivät kirjallisuuden tutkimuksen tutustumiseen ja kirjallisuushistoriaan, minkä lisäksi pääsi konkreettisesti tekemään kirjallisuusanalyysia. Yleisempien perusopintojen jälkeen pystyi valitsemaan enemmän oman kiinnostuksen mukaisia aiheita ja syventymään tarkemmin niihin.  Itse osallistuin toisena opiskeluvuotenani ekokriittisen kirjallisuudentutkimuksen kurssille ja innostuin ekokritiikistä. Seuraavana vuonna kandidaatin tutkielmani lähtökohta oli ekokriittinen kirjallisuudentutkimus ja sama tutkimuslähtökohta on käytössä myös gradussani. Näin sitä vain löytää niitä kiinnostavia juttuja opintojen edetessä.

Oma urahaaveeni on pitkään ollut kustannusala, mutta myös mahdollisuus opettaa äidinkieltä on alkanut kiinnostaa koko ajan enemmän. Tätä olen onnekseni päässyt kokeilemaan määräaikaisena äidinkielen tuntiopettajana. Opintovuosieni aikana olenkin huomannut, että kirjallisuuden opiskelijoilla on todella laaja-alainen työkenttä. Se on meidän etumme – ainakin niin kauan kuin muistaa pitää mielen avoimena. Suosittelen hyödyntämään yliopiston työelämäkurssit ja tutustumaan niin moneen työpaikkaan kuin mahdollista, sillä näin pystyy helpoiten laajentamaan omaa kuvaansa työmahdollisuuksista.

Eräs opettajani kiteytti kirjallisuuden opiskelun tavoitteet hyvin: tarkoitus on oppia yhdistämään laajasti monenlaisia asioita – eli oppia lukemaan (erilaisia tekstejä syvällisesti) ja kirjoittamaan (selkeästi). Näistä taidoista on hyötyä kaikilla humanistisilla aloilla, ja kirjallisuuden opinnoista voikin ponnistaa laajasti monenlaisiin kulttuurin alan työpaikkoihin. Suosittelenkin hakemaan kirjallisuuden opintoihin, jos kirjallisuus ja kulttuuri kiinnostavat. Opintojen edetessä ja omien kiinnostusten kohteiden selkiytyessä voi sitten valita muita opintoja, jotka tukevat oman tavoitteen saavuttamista.