Uusi tutkimussukelluskoulutus aloittaa toimintansa Tvärminnessä

Sukellusakatemian, The Finnish Scientific Diving Academyn, tavoitteena on elvyttää Suomen tutkimussukelluskoulutus. Helsingin yliopiston Tvärminnen eläintieteellinen asema Hangossa tavoittelee johtavaa asemaa kylmien vesien tutkimussukelluskouluttajana. Ensimmäinen koulutus aloitetaan ensi vuoden huhtikuussa australialaisen Edd Stockdalen johdolla.

Finnish Scientific Diving Academy (FSDA) tarjoaa erikoiskoulutuksia tutkijoille sekä peruskursseja merellistä tutkimusuraa tavoitteleville opiskelijoille sekä tämän ohella yleisölle avoimia koulutuksia kansalaistieteestä kiinnostuneille sukelluksen harrastajille.

Jatkossa tarjolla on myös erikoiskoulutuksia kuten esimerkiksi arktinen tutkimussukellus ja vedenalaisten skoottereiden ja muiden teknisesti haastavampien laitteiden käyttökoulutuksia.

- Tavoitteenamme on kouluttaa uusi sukupolvi merentutkijoita sertifioiduiksi tutkimussukeltajiksi. Tärkeimpiä kursseja koulutustarjonnassamme on eurooppalainen tutkimussukellustodistus Advanced European Scientific Diver, sanoo sukellusakatemian koordinaattori Edd Stockdale.

Helsingin yliopiston nyt käynnistämän koulutuskokonaisuuden tavoitteena on kehittyä oman alansa edelläkävijäksi. Tutkimussukelluksella tarkoitetaan erikoiskoulutettujen tiimien toteuttamia sukelluksia, joiden aikana tehdään mittausta, havainnointia sekä kokeellisia tutkimuksia meren pinnan alapuolella.

- Suomella on perinteisesti ollut vankka asema tutkimussukelluksen ja teknisen kehityksen saralla, sekä merentutkimuksen että meriarkeologian parissa mutta lähes kymmenen vuoden ajan koulutus on uupunut rahoituksen puutteessa. Monipuolisen koulutustarjonnan ja asiantuntijuuden myötä uusi akatemia houkuttelee osallistujia sekä kotimaasta että ulkomailta, uskoo tutkimuskoordinaattori Joanna Norkko Tvärminnen eläintieteellisellä asemalla.

Australialaisella koordinaattorilla Edd Stockdalella on laaja kokemus tieteellisten sukellusretkikuntien organisoimisesta ja toteuttamisesta. Tekninen sukellus ja meribiologia ovat hänen osaamisensa keskiössä ja lisäksi hänen maailmanlaajuinen sukellusverkostonsa katsotaan tuovan merkittävää lisäarvoa sukellusakatemian toiminnalle.

Finnish Scientific Diving Academyn (FSDA) toiminnan mahdollistaa kolmen vuoden ajan Antero ja Merja Parman Säätiön sekä Weisellin säätiön myöntämä rahoitus. Sukellusakatemia on osa Helsingin yliopistoa ja käytännössä toiminta sijoittuu Tvärminnen eläintieteelliselle asemalle, jonka alueella merkittävä osa Suomessa tehdystä tutkimussukelluksesta on tehty.

Ensimmäinen koulutus alkaa huhtikuussa 2022.

Edd Stockdale, FSDA Coordinator, edward.stockdale@helsinki.fi, +358 50 410 8078