Tutkimusavustajat Ella, Veronika ja Satu mittaavat Lukivauva-tutkimuksen 4-5-vuotiaita

Lukivauva-hankkeessa on tällä hetkellä käynnissä 4–5-vuotiaiden lasten mittaukset. Tutkimusavustajat Ella, Veronika ja Satu ottavat yhteyttä mukana oleviin perheisiin ja suorittavat mittauksia.

4–5-vuotiaiden mittaukset ovat jatkuneet viime syksystä asti ja niihin kuuluu kielellinen sekä aivosähkökäyrä- eli EEG-tutkimus. Kielellisessä tutkimuksessa lapset pääsevät tekemään ikätasoonsa sopivia tehtäviä esimerkiksi palikoilla ja leluilla, kun taas EEG-tutkimuksen aikana lapset saavat pelata tabletilla hauskoja pelejä.

Tutkimuksia toteuttavat psykologian maisterivaiheen opiskelijat Ella Siikjärvi sekä uusina aloittaneet Veronika Sairanen ja Satu Salonen. Veronika on aloittanut Lukivauvassa viime kesänä ja hän on kiinnostunut aikuisten mielenterveyden lisäksi erityisesti lasten neuropsykiatristen pulmien hoidosta ja kielellisen kehityksen tukemisesta. Satu on aloittanut vuoden vaihteessa Lukivauva-tiimissä ja häntä kiinnostavat muun muassa lasten aivojen ja kielen kehityksen vaikeudet, niiden tukimahdollisuudet sekä neurologinen pohja. Tulevaisuudessa hän haluaisikin psykologina työskennellä lasten ja perheiden parissa.

Tutkimusavustajat jatkavat yhteyden ottamista mukana oleviin perheisiin ja mittaukset suoritetaan koronaturvatoimin Helsingin yliopistolla Meilahdessa. Huhtikuulle on myös suunnitteilla Lukivauvan oma webinaari, jossa tutkimuksiin osallistuvat perheet ja muut hankkeesta kiinnostuneet saavat tietoa tutkimuksen etenemisestä ja tuloksista – tästä lisää tietoa webinaari-infossa!

Aurinkoista alkavaa kevättä Lukivauva-perheillemme!