Tutkimukseen etsitään perineaalityrän vuoksi leikkaushoitoa tarvitsevia uroskoiria

Tutkimuksen aikana koiran perineaalityrä leikataan Yliopistollisessa eläinsairaalassa satunnaistetusti kahdesta eri leikkaustekniikasta valitulla leikkausmenetelmällä. Tutkimukseen osallistuva koira saa leikkaushoidon lisäksi samalla myös kattavan terveydentilan kartoituksen.

Pieneläinten pehmytkudoskirurgiaan keskittyvä tutkimusryhmä Softis& on aloittanut Yliopistollisessa eläinsairaalassa prospektiivisen satunnaistetun seurantatutkimuksen koirien perineaalityrän leikkaustuloksista ja sairaudelle altistavista tekijöistä.

Perineaalityrä on lantionpohjan lihasten heikkouden seurauksena syntyvä sairaus, johon sairastuvat tavallisimmin keski-iän ylittäneet kastroimattomat uroskoirat. Oireina esiintyy tyypillisesti ulostamisvaikeuksia sekä turvotusta peräaukon vieressä. Sairauden tausta ja siihen johtavat syyt ovat huonosti tunnettuja. Perineaalityrä voidaan hoitaa leikkauksella ja tyrän korjaukseen onkin kehitetty useita leikkausmenetelmiä.

Tutkimuksen aikana koiran perineaalityrä leikataan Yliopistollisessa eläinsairaalassa satunnaistetusti kahdesta eri leikkaustekniikasta valitulla leikkausmenetelmällä.  Mahdollisia perineaalityrälle altistavia tai hoitotulokseen vaikuttavia tekijöitä tutkitaan ja koiran toipumista leikkauksesta sekä vointia seurataan tarkoin vuoden ajan leikkauksen jälkeen. Tutkimukseen osallistuva koira saa leikkaushoidon lisäksi samalla myös kattavan terveydentilan kartoituksen.

Otat­han yh­teyt­tä jos:

• Sinulla on uroskoira, jolla on leikkaushoitoa vaativa tois- tai molemminpuolinen perineaalityrä tai sen oireita

• Koirasi tyrää ei ole aiemmin leikkauksella hoidettu

• Koirallasi ei ole muita merkittäviä sairauksia, kuten vakava munuaisten tai sydämen vajaatoiminta

• Sinulla on mahdollisuus sitoutua leikkaushoidon jälkeen 12 kk tutkimusjaksoon, joka sisältää 4 seurantakäyntiä Yliopistollisessa eläinsairaalassaLisätietoja tutkimuksesta löydät osoitteesta: www.helsinki.fi/tyratutkimus

Tervetuloa tutkimukseen!

Tutkimuksesta vastaavat eläinlääkärit:

Sari Mölsä, ELT, DiplECVS
Tuuli Åhlberg, ELL
Outi Vapaavuori, Prof, DiplECVS

Yh­tey­de­no­tot:

Tuuli Åhlberg DVM, tuuli.ahlberg@helsinki.fi, puh. 02941 57212