Torjuntakemikaaleja voi korvata rokottamalla kasveja

Kasvitautien ja -tuholaisten torjunta myrkyttää myös muita eliöitä. Helpottaisiko kasvirokote lintujen ahdinkoa?

Hyönteismyrkyt nousivat otsikoihin Suomea myöten, kun ranskalaisbiologi Benoit Fontaine kertoi 21.3. Guardianissa tuoreista lintututkimuksista: monet tutut peltolinnut ovat vähentyneet Ranskassa dramaattisesti, pahimmillaan jopa 70 prosenttia 15 vuodessa. Tutkijat pitävät pääsyyllisenä maatalouden torjunta-aineita.

Neljää päivää myöhemmin Plant Biotechnology Journal julkaisi dosentti Minna Porasen kumppaneineen laatiman artikkelin, joka kertoo perinteisten kasvinsuojelukemikaalien korvaamisesta uuden bioteknologian luontoystävällisillä keksinnöillä.

— Lähestymistapamme on rokottaa kasvit kasvitauteja ja -tuholaisia vastaan, Poranen kuvailee suomalais-ranskalaista hanketta.

Rokotteessa käytetään RNA-molekyylejä, jotka käynnistävät kasvissa luontaisen puolustusreaktion. Tuhovaikutus pystytään suuntaamaan valittua taudinaiheuttajaa vastaan käyttämällä RNA:ta, jonka emäsjärjestys jäljittelee tuholaisen geenien emäsjärjestystä.

Rokotteet vaativat uutta lainsäädäntöä

Rokote vaikuttaa ainoastaan kasvitautiin tai -tuholaiseen, ja käytetty RNA hajoaa luonnossa nopeasti.

— Rokotteiden kehittämisen haaste on ollut RNA-molekyylien tuotto. Kaksijuosteisten RNA-molekyylien tuottaminen tuttuun tapaan kemiallisella synteesillä on liian kallista kasvinsuojelun tarpeisiin, Poranen sanoo.

Hänen ryhmänsä kehitti menetelmän, jossa RNA tuotetaan bakteerisoluissa hyödyntäen bakteereita tuhoavan viruksen RNA-monistuskoneistoa. Yhdessä ranskalaisten kanssa ryhmä osoitti rokotteen toimivaksi.

— Aikataulua rokotteen käyttöönotolle on vaikea ennustaa, koska tähän liittyvää lainsäädäntöä ei vielä ole olemassa.

Kasvirokotehanke on Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellisen tiedekunnan ja Ranskan kansallisen tiedeinstituutin (CNRS) tutkijoiden yhteistyötä. CNRS oli mukana myös Benoit Fontainen raportoimissa tutkimuksissa.

Uutinen on julkaistu Yliopisto-lehdessä Y/04/18.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa ja rakastu tieteeseen.