Tekoäly auttaa lapsiperheitä tekemään terveellisiä ja vastuullisia ruokaostoksia

Helsingin yliopiston ravitsemusasiantuntijoiden ja kansainvälisen EIT Food -hankkeen tuottama interaktiivinen ASSIST-alusta antaa perheille yksilöityjä, perhekohtaisia suosituksia ruokatottumusten parantamiseksi. Alusta ja sen puhelinsovellus keräävät tietoa käyttäjän ostokäyttäytymisestä, mielipiteistä, mieltymyksistä ja asenteista.

Helsingin yliopiston ravitsemusasiantuntijat ovat EIT Food -hankkeen puitteissa yhdistäneet voimansa espanjalaisten teknologiakeskus AZTIn, tekoäly-yhtiö AiTalentumin, ruoantuottajien osuuskunta AN Groupin sekä italialaisen Torinon yliopiston kanssa ja olleet mukana kehittämässä ASSIST-alustaa.

ASSIST:n tavoitteena on parantaa perheiden ruokailutottumuksia käyttäen lähtökohtana tietoa heidän  ostokäyttäytymisestään, mielipiteistään, mieltymyksistään ja asenteistaan. ASSIST jakaa myös asiantuntijatasoista, tutkittuun tietoon perustuvaa ravitsemustietoa. Alusta toimii verkossa ja osa ominaisuuksista on käytettävissä myös puhelinsovelluksen kautta Android- ja IOS-puhelimilla.

Ilmaisen rekisteröitymisen ja sovelluksen latauksen jälkeen perheet pääsevät hyödyllisen ravitsemustiedon ja -suositusten äärelle asiantuntijoiden laatimien artikkeleiden kautta. Perheet voivat vastata ruokaan liittyviä näkemyksiä ja ajatuksia kartoittaviin käyttäjäkyselyihin. Lisäksi käyttäjät voivat olla yhteydessä muihin lapsiperheisiin keskustelufoorumilla. Käyttäjillä on mahdollisuus saada palautetta ruokaostokäyttäytymisestään perustuen heidän omiin ruokaostokuitteihinsa, jotka ladataan alustalle.

– Innovatiivinen ASSIST-sovellus hyödyntää koneoppimista ja valjastaa käyttäjien tiedot räätälöidyiksi suosituksiksi perheen tarpeisiin. Tiedon avulla tuetaan lapsiperheiden terveyttä edistäviä ruokavalintoja. Sovelluksen pilotointi on juuri käynnistynyt Suomessa, Espanjassa ja Italiassa ja otamme mielellämme vastaan käyttäjäpalautetta sovelluksen kehittämiseksi, kertoo Helsingin yliopiston tutkimusryhmää vetävä dosentti Maijaliisa Erkkola.

Sivusto sallii anonyymin datan keruun ja luotettavat analyysit ennustemallien tekemiseen. Lapsiperheiden toiveiden ja ostokäyttäytymisen parempi tunteminen voi jatkossa hyödyttää yrityksiä asiakkaiden profiloinnissa ja uusien elintarvikkeiden suunnittelussa. Koneoppimiseen pohjautuvan sovelluksen avulla voidaan helpottaa perheiden ruokaan liittyvää päätöksentekoa, tukea terveellisempiä elintapoja, mitata kuluttajien luottamusta ja suunnitella paremmin kohdennettuja ja tehokkaampia ruokakasvatuskampanjoita.

ASSIST on Euroopan Innovaatio- ja Teknologiainstituutin rahoittama EIT Food -hanke. EIT Food on osa EU:n Horisontti 2020 -ohjelmaa.