Professori Mart Saarman muotokuva paljastettiin Viikissä

Professori Mart Saarman muotokuvan on maalannut virolainen taiteilija Margus Meinart.

Helsingin yliopiston Biotekniikan instituutin professori Mart Saarman (s. 1949) muotokuva on paljastettu Viikin kampuksella. Muotokuvan maalasi Saarman toivomuksesta virolainen taiteilija Margus Meinart.

Professori Mart Saarma väitteli biokemiasta ja molekyylibiologiasta Tarton yliopistossa vuonna 1975. Hän tuli Biotekniikan instituuttiin johtajaksi 1990, ja jatkoi tässä toimessaan vuoteen 2008. Mart Saarma toimi Biocenter Finlandin johtajana seuraavan vuosina 2008–2009 ja Suomen Akatemian Molekulaarisen ja integratiivisen neurotieteen huippuyksikön johtajana 2008–2013 ja akatemiaprofessorina 2009–2013. Tämän jälkeen hän on jatkanut bioteknologian professorina ja tutkimusjohtajana Helsingin yliopiston HiLIFE:en kuuluvassa Biotekniikan instituutissa.

Professori Saarman tutkimusala liittyy hermokasvutekijöihin, ja näistä erityisesti CDNF:ään ja MANF:iin. Hän on ollut aktiivinen tutkimustulostensa viemisessä käytännön tasolle, ja hänellä on useita pantetteja. Professori Saarma perusti 2009 HermoPharma Ltd:n kollegoidensa kanssa. Yritys toimii nykyisin Herantis Pharma Plc -nimellä.

Professori Saarma on mittavan uransa aikana ollut jäsenenä tai puheenjohtajana useissa tieteellisissä neuvottelukunnissa sekä Suomessa että ulkomailla, ja hän on ollut mukana monissa tieteellisissä arviointitoimikunnissa. Hänen tieteellistä työtään on arvostettu usein palkinnoin.

Euroopan tutkimusneuvosto ERC nimitti Mart Saarman yhdeksi tieteellisen neuvostonsa 22 jäsenestä kaudeksi 2011–2013. Helmikuussa 2015 tieteellinen neuvosto nimitti Saarman yhdeksi kolmesta varapuheenjohtajastaan.
Professori Saarma on ollut Suomalaisen Tiedeakatemian ulkomainen jäsen vuodesta 2000 ja Academia Europæan jäsen vuodesta 2015.

Helsingin yliopiston rehtori Jari Niemelä otti muotokuvan vastaan yliopiston taidekokoelmiin.

Tutkimusryhmä Neurotrophic Factors and Regeneration