Metsätieteilijän räp-video palkittiin Science-lehden kansainvälisessä ‘Dance Your Ph.D.’ –kilpailussa

Samuli Junttila räppää väitöskirjatutkimuksestaan kansainvälisen raadin sydämeen: Keilaa puita, keilaa puita - onko laserkeilaus uusi hohtokeilaus? Junttilan rap-videolla selitetaan mitä tarkoitetaan puiden keilaamisella.

Metsätieteiden tohtori Samuli Junttilan innovatiivinen kuvaus laserkeilauksen hyodyntämisestä heikentyneiden puiden tunnistamisesta sai kansainvälista tunnustusta Science-tiedelehden järjestämässä ‘Dance Your Ph.D.’ –kilpailussa, jossa se voitti kilpailun fysiikka-sarjan. Tämä on ensimmäinen kerta, kun palkinto tuli Suomeen.

Pitkään musiikkia harrastanut Junttila on tuottanut videoita tohtoriopintojen ohessa omassa yrityksessään.

– Halusin tuoda vaitöskirjani tulokset myos suuren yleisön tietouteen ja musiikkivideo tuntui luontevimmalta tavalta toteuttaa tämä, kertoo Junttila, joka toimii tällä hetkellä tutkijatohtorina Helsingin yliopiston metsätieteiden osastolla. ––  – Tämä oli myös oivallinen tapa yhdistää omat mielenkiinnot ja tehdä jotain todella hauskaa.

Tämä on 12. kerta, kun Science-tiedelehti järjesti Dance your Ph.D. kilpailun, jossa palkittiin parhaat videot, jotka onnistuvat luovalla tavalla viestimään tieteestä. Kilpailu kattaa neljä laajaa kategoriaa: biologia, kemia, fysiikka ja sosiaalitieteet. Kokonaiskilpailun voitti neurotieteilijä Antoine Groneberg Portugalista zebrakalojen aivojen kehityksestä tekemällään videolla.

Tutustu neljään arvostelulautakunnan valitsemaa voittajaan:

Kokonaiskilpailun ja sosiaalitiedesarjan voittaja:

Antonia Groneberg
Early life social experiences shape social avoidance kinematics in larval zebrafish
Champalimaud Research (Portugal)
Current affiliation: Charité Berlin (Germany)

Fysiikkasarjan voittaja:

Samuli Junttila
Utilizing multispectral lidar in the detection of declined trees
Current affiliation: University of Helsinki

Biologiasarjan voittaja:

Katharina Hanika