Merkittävä lahjoitus turvaa Eläinsairaalan toimintaa

Yliopistollinen eläinsairaala on saanut 100 000 euron lahjoituksen, joka mahdollistaa uuden röntgenlaitteiston hankkimisen.

Eläinlääketieteellisen tiedekunnan dekaani Antti Sukura iloitsee lahjoituksesta, joka mahdollistaa diagnostisessa kuvantamisessa aivan keskeisen röntgenlaitteiston uusinnan sairaalassa.

Eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa valtion perusrahoitus on vähentynyt kolmanneksen vuodesta 2015 lähtien, samalla kun Helsingin yliopiston perusrahoitusta on leikattu viiden viime vuoden aikana voimakkaasti. Samanaikaisesti tilakustannukset, palkat ja muut kustannukset ovat nousseet.

– Leikkausten johdosta tiedekunnassa joudutaan säästämään kaikin tavoin ja myös aivan välttämättömiäkin laiteinvestointeja on jouduttu lykkäämään paremman taloustilanteen toivossa, dekaani Sukura kuvailee. Lahjoittajien tuki on tiedekunnalle elintärkeää.

Alumni haluaa tehdä hyvää eläimille, ympäristölle ja yliopistolle

Tärkeän lahjoituksen Helsingin yliopistolle teki yliopiston alumni Heidi Andersson. Luonnonsuojelu, ympäristöasiat ja eläimet ovat hänen sydäntään lähellä. Andersson väitteli ympäristöoikeudesta ja vaikuttaa myös WWF:n hallituksessa.

Lahjoitus ei ollut Anderssonille ensimmäinen, sillä aiemmin hän on tukenut sekä Tvärminnen tutkimusasemaa että yliopiston kestävyystieteiden tutkimusta eli kestävyystieteen instituuttia HELSUSta.

– Halusin lahjoittaa yksikölle, jolla oli tuelle todellista tarvetta. Keskusteluissa Helsingin yliopiston kanssa ei kauaa tarvinnut miettiä mikä olisi sopiva tiedekunta ja dekaani Antti Sukuralta tuli hyvä ehdotus täsmähankinnasta, kertoo Andersson.

– Mielestäni Helsingin yliopiston kuuluu olla korkeatasoinen sivistysyliopisto ja on kaikkien etu, että kaikki sen yksiköt ovat toimintakykyisiä, hän jatkaa.

Lahjoituksensa yhteydessä Heidi Andersson kävi myös tutustumassa Eläinsairaalan toimintaan, joka on jatkunut koronapandemiankin aikana tauotta.

– Hevossairaalan tilat ovat vaikuttavat ja pienet varsapotilaat olivat liikuttavia. Lahjoitukseni on mennyt varmasti oikeaan kohteeseen. Toivottavasti eläinsairaalan ja eläinlääketieteellisen tiedekunnan toimintaedellytykset turvataan myös pitkällä aikavälillä eläinten hyvinvoinnin edistämiseksi, Andersson toivoo.

Lisätietoja:

Antti Sukura