Kasvitieteelliset puutarhat tarjosivat hengähdyspaikan koronavuonna

Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen yleisökohteissa – Luonnontieteellisessä museossa ja kahdessa kasvitieteellisessä puutarhassa – vieraili vuoden 2020 aikana yhteensä noin 233 000 eri-ikäistä luonnon ystävää. Koronavuosi koetteli Luomusta, mikä näkyi kävijämäärien hiipumisena. Kumpulan ja Kaisaniemen kasvitieteellisten puutarhojen ulkopuutarhat kuitenkin houkuttelivat runsaasti kävijöitä kasvien pariin, ja Kumpulan puutarhassa tehtiin jopa kävijäennätys.

Ulkopuutarhojen suosio nousujohteista

Kumpulan kasvitieteellinen puutarha on vuosien varrella tullut tutuksi ja vakituiseksi vierailukohteeksi yhä useammalle. Puutarha ja kahvila Kumpu, yhdessä kesä-elokuussa avoinna olleiden geologisten kokoelmien kanssa, houkuttelivat vieraakseen enemmän kasvi- ja kivimaailman ystäviä kuin koskaan ennen. Puutarhalla vieraili kävijöitä lähes 28 000 vaikka sen portit olivat poikkeusoloista johtuen avoinna kuukauden lyhempään kuin normaalisti. Erityinen vuosi kasvatti ulkoilmakohteiden suosiota, mikä näkyi myös Luomuksen puutarhoilla ja etenkin Kumpulassa.

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneilla ja ulkopuutarhassa vieraili yhteensä noin 115 000 luonnon ystävää vuoden 2020 aikana, mikä on noin viidenneksen vähemmän kuin vuonna 2019. Kasvihuoneiden kävijämäärä putosi lähes puoleen edellisvuoteen verrattuna, mutta ulkopuutarhassa vieraili lähes 88 000 kävijää, mikä on vain hieman vähemmän edellisvuoteen verrattuna.

Luomuksen perinteisesti suosituin vierailukohde Luonnontieteellinen museo, koki kovan kohtalon koronavuotena. Museossa vieraili vuoden 2020 aikana vain noin 90 000 asiakasta. Kävijämäärä museossa putosi siis puoleen edellisvuoteen verrattuna, siitäkin huolimatta, että museoon oli muun muassa avattu uusi vaihtuva näyttely, Antarktika.

Koronan koettelemukset

Hyvästä alkuvuodesta huolimatta kokonaiskävijämäärät Luomuksen yleisökohteissa putosivat lähes 35 prosentilla edellisvuoteen verrattuna koronasta johtuneiden yleisökohteiden sulkujen ja kävijämäärien tyrehtymisen takia kevään ja syksyn aikana. Tammi-helmikuussa 2020 kävijämääräkehitys oli vielä nousujohteista. Luonnontieteellinen museo ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet jouduttiin sulkemaan huhti-toukokuun ajaksi, ja jälleen joulukuun ajaksi. Epidemian laantuessa kesäkuukausina museo pystyi tarjoamaan vierailijoille muun muassa kissa- ja Antarktis- aiheisia tietoiskuja museolla ja yleisöopastuksia ja sienineuvontaa Kaisaniemen ulkopuutarhassa.

Koronavuosi näkyi myös Luomuksen opastustoiminnassa. Luomuksen yleisökohteissa järjestettiin vain 145 opastusta vuonna 2020, mikä on noin viidennes aiempiin vuosiin verrattuna. Luonnontieteellisen museon opastukset ovat olleet tavallisina vuosina suosittuja, varsinkin koulu- ja päiväkotiryhmien keskuudessa, mutta koronarajoitusten vuoksi ryhmien vierailut museoon jäivät ymmärrettävästi vähiin. Luomuksen oppaat ja ympäristökasvattajat ovatkin käyttäneet aikaansa kehittämällä yleisölle suunnattuja digitaalisia sisältöjä ja uusia etänä järjestettäviä opastuksia vuodeksi 2021.

Luomuksen yleisökohteiden sijainnit, aukioloajat, pääsymaksut, koronavirustilanteen vaikutukset yleisökohteiden toimintaan, tapahtumat ja digitaaliset sisällöt löytyvät osoitteesta luomus.fi. Luomus on osa Helsingin yliopistoa ja sen tiedekasvatusverkostoa.

• Palveluesimies Laura Sandholm, p. 02941 28802
  • Markkinointikoordinaattori Essi Huotari, p. 050 438 8467