Kansainvälinen tieteellinen asiantuntijaryhmä vierailulla Viikissä

Maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan kansainvälinen tieteellinen asiantuntijaryhmä kokoontui Viikissä 14.-15.10.2021. Tapaamisen teemana oli tutkimusyhteistyön lisääminen tieteenalojen välillä.

Kyseessä oli marraskuussa 2020 kolmivuotiskautensa aloittaneen asiantuntijaryhmän ensimmäinen tapaaminen Suomessa. Aiemmat tapaamiset oli järjestetty COVID-19-pandemian takia verkkoympäristössä.

Kaksipäiväisen tapaamisen aluksi tiedekunnan osastot esittäytyivät asiantuntijaryhmän jäsenille. Iltapäivän kampuskävelyllä tutustuttiin tiedekunnan tiloihin, ja tavattiin lisää osastojen henkilökuntaa. Tapaamisen teemaa, tieteenalojen välisen tutkimusyhteistyön edistämistä, käsiteltiin niin alustusten kuin keskustelujen kautta. Tapaamisen lopuksi asiantuntijaryhmä esitti kirjallisen palautteensa tiedekunnalle.

Asiantuntijaryhmän puheenjohtaja, professori Tiny van Boekel oli vaikuttunut tiedekunnan toiminnasta.

– Tiedekunta on monitieteinen, ja tiedekunnassa tehdään jo paljon monitieteistä tutkimusta ja opetusta. Olin vaikuttunut huippuluokan infrastruktuurista ja moderneista ja hyvin organisoiduista laboratorioista. Tämän lisäksi tiedekuntaa on syytä kehua panostuksesta opetukseen. Yliopistot ovat olemassa kandidaattien, maistereiden ja tohtoreiden kouluttamista varten.

Dekaani Ritva Toivonen oli tyytyväinen tapaamisen antiin.

– Tieteellinen neuvonantajaryhmä oli erittäin asiantunteva ja pääsi nopeasti kiinni tiedekunnan kehittymisen avainkysymyksiin. Keskustelu oli myös hyvin avointa ja rakentavaa. Tämän kerran teemana oli monitieteisyys. Saimme mielestäni sangen positiivista palautetta tavoitteista ja toimistamme monitieteisyyden tarjoaman potentiaalin vahvemmaksi hyödyntämiseksi. Toisaalta hahmottui, että meillä on myös vielä tehtävää; esimerkiksi voisimme olla vielä selkeämpiä tavoitteiden osalla ja näistä viestinnässä. On myös tärkeää, että monitieteisyyttä ei esitetä vaihtoehtona – monitieteisyys kehittyy vahvaksi, kun sen taustalla olevat tieteenalat ovat vahvoja.

Tiedekunnan kansainvälisen tieteellisen asiantuntijaryhmän (Scientific Advisory Board) tehtävänä on tukea tutkimuksen kehittämistä tiedekunnan strategian mukaisesti tarjoamalla näkökulmia tutkimuksen johtamiseen ja suunnitteluun liittyviin ajankohtaisiin kysymyksiin.

Asiantuntijaryhmän jäsenet ovat professori Tiny van Boekel, WUR, Alankomaat (puheenjohtaja), professori Ylva Hillbur, SLU, Ruotsi, professori Hans Fredrik Hoen, NMBU, Norja, professori Jutta Roosen, TUM, Saksa ja professori Elizabeth Wellington, University of Warwick, Iso-Britannia.