Ihmisperäisten miniaivojen kehitys on viimeistelyä vaille valmis - uudesta teknologiasta apua aivosairauksien hoitoon

Helsingin yliopiston tutkijat kasvattavat kantasoluista ihmisperäisiä miniaivoja, joissa on kaikki ihmisaivojen tärkeimmät solutyypit mukana. Miniaivojen avulla voidaan kehittää aivosairauksien yksilöllistä hoitoa. Hanke on saanut Business Finlandilta yli 600 000 euroa tukea teknologian viimeistelyyn ja kaupallistamiseen.
Helsingin yliopiston innovaatiopalvelut (HIS) tukee kaupallistamisen hankkeita

Helsingin yliopiston innovaatiopalvelut (HIS) tukee yliopiston kaupallistamisen hankkeita hakemusvaiheesta projektin loppuun asti.

Osana valmisteluvaiheen tukea HIS järjestää Research to Business -rahoitusta hakeville tiimeille valmennuksen, jossa projektisuunnitelmaa ja myyntipuhetta hiotaan ja harjoitellaan hakemuksen laadun varmistamiseksi.

Kaupallistamishankkeista HIS:ssä vastaava liiketoiminnan kehitysjohtaja Kajsa Kajander kertoo, että akateemisen tutkimuksen muuttaminen kaupalliseksi ratkaisuksi edellyttää perusteellista valmistelua ja sopivan rahoitusmallin löytämistä.

– Business Finlandin Research to Business -rahoitusmalli on hyödyllinen instrumentti, kun valmistellaan kaupallistamista. Helsingin yliopistolla on erittäin hyvää kokemusta siitä, miten tämän tutkimusrahoituksen avulla tutkimustuloksia on kaupallistettu. Edellisen viiden vuoden Helsingin yliopistosta onkin syntynyt kymmenen spinout-yritystä tämän rahoituksen turvin, Kajander sanoo.

– HIS:n tuki rahoitushakemusta ja ratkaisumme myyntipuhetta varten oli meille erittäin tärkeää – tuen avulla saimme vietyä hakemuksemme seuraavalle tasolle, professori Jari Koistinaho kertoo.