Haju- ja makuaistin äkillistä heikkenemistä COVID-19-taudin yhteydessä selvitetään kyselytutkimuksella

Helsingin yliopiston ja Turun yliopiston tutkijat ovat mukana kansainvälisessä COVID-19-tutkijaryhmässä, joka pyrkii selvittämään haju- ja makuaistin heikkenemisen yhteyttä uuden koronaviruksen aiheuttamaan tautiin. Kaikkia hengitystiesairauden vastikään sairastaneita pyydetään vastaamaan kyselyyn.

Monet potilaat ja lääkärit ovat raportoineet COVID-19-taudin yhteydessä nopeista haju- ja makuaistin muutoksista, jopa muiden oireiden puuttuessa. Tutkijat ympäri maailmaa ovat perustaneet yhteisen ryhmän, jonka tarkoituksena on lisätä tutkimukseen perustuvaa tietoa aistien (haju ja maku) yhteydestä COVID-19-tautiin.

Global Consortium of Chemosensory Researchers (GCCR) -tutkijaryhmään kuuluu jo 600 lääkäriä, neurobiologia, data-analyytikkoa, käyttäytymistieteilijää, aistitutkijaa ja tutkimusteknikkoa yli 50 maasta. Suomesta mukana ovat professori Mari Sandell Helsingin yliopistosta ja Turun yliopistosta sekä yliopistotutkija Antti Knaapila Helsingin yliopistosta.

Maailmanlaajuisen kyselytutkimuksen avulla tutkijat pyrkivät selvittämään uuden koronaviruksen liikkeet ja miten sen leviämistä voitaisiin estää.

– Pyydämmekin nyt kaikkia hengitystiesairauden – mukaan lukien COVID-19, influenssa ja nuha – äskettäin sairastaneita osallistumaan kyselytutkimukseen, joka liittyy haju- ja makuaistin äkilliseen heikkenemiseen, Sandell ja Knaapila sanovat.

Kyselytutkimus käännetään yli 20 eri kielelle. Suomeksi se on jo saatavilla. Kyselyyn vastaamiseen kuluu tyypillisesti noin 15 minuuttia.

Vastaa kyselyyn osoitteessa: http://gcchemosensr.org/

Kyselyn tarkoituksena ei ole varmistaa mahdollista diagnoosia tai tarjota hoitotoimenpiteitä. Haju- tai makuaistin äkillisissä muutoksissa kannattaa olla suoraan yhteydessä terveyskeskukseen.

Lisätietoja tutkimuksesta Suomessa

Lisätietoja GCCR:stä: http://gcchemosensr.org/

Tutustu Helsingin yliopiston tutkimukseen ja asiantuntijoihin, jotka tekevät työtä koronakriisin ratkaisemiseksi