Oletko itse tietoturvasi heikoin lenkki? – Avoin verkkokurssi tietoturvasta käynnistyy jälleen

Helsingin yliopiston ja tietoturvayhtiö F-Securen yhteinen Cyber Security Base with F-Secure -verkkokurssi alkaa nyt kolmatta kertaa.

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen osasto ja tietoturvayhtiö F-Secure käynnistävät jo kolmatta kertaa yhteistyössä tietoturvaan liittyvän Cyber Security Base with F-Secure - verkkokurssin. Ilmainen ja kaikille avoin MOOC-kurssi alkaa maanantaina 29. lokakuuta 2018.

Kurssi sopii kaikille tietoturvasta ja tietoturva-analyytikon työstä kiinnostuneille, joilla on perustaidot ohjelmoinnista.

– Kurssi on tehty siksi, että tietoturva ei ole vain analyytikon työtä vaan se kuuluu meille jokaiselle, sanoo kurssin vastuuopettaja, tutkijatohtori Samu Varjonen Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen osastolta.

Tietoturva alkaa siitä, että ovet ovat lukossa ja firman muistikortteja ei jätetä lojumaan pitkin pöytiä. Tietoturva on myös sitä, että et itse paljasta salasanaasi kalastelijoille tai klikkaile hämäriä liitetiedostoja. Kotona riskejä voi piillä älyjääkaapin tai muun kodinkoneen verkkoyhteyksissä. Lisäksi jokaisen on huolehdittava siitä, että eri järjestelmien päivitykset ovat ajan tasalla.

– Haluamme havahduttaa ihmiset siihen, että tietoturva on heidänkin asiansa. Koneelle ostettu tietoturvapaketti ei auta, jos itse luovutat tietosi, Varjonen sanoo.

Laajuuden voi itse valita

Aikaisempiin vuosiin verrattuna joitakin Cyber Security Base with F-Secure -kurssin sisältöjä on päivitetty, ja esimerkiksi EU:n tietosuoja-asetuksen vaikutukset tietoturvakysymyksiin ovat nyt mukana.

Kurssin laajuus on 1–10 opintopistettä oman valinnan mukaan. Kurssin toteutuksessa on mukana myös Avoin yliopisto.

Cyber Security Base with F-Secure -verkkokurssi koostuu kuudesta moduulista. Opiskelukieli on englanti, ja opiskeluun kuuluu kurssimateriaaleihin perehtymisen ja harjoitustöiden lisäksi myös toisten opiskelijoiden töiden kommentointia.

Tietoturvan ajankohtaisia kysymyksiä käsitellään myös Tiedekulmassa 7. marraskuuta Trends in Cyber Security -seminaarissa.

Ilmoittaudu Cyber Security Base with F-Secure -kurssille
Tutustu yliopiston muihin MOOC-kursseihin
Tutustu tietojenkäsittelytieteen muihin MOOC-kursseihin

Lisätiedot kurssista: tutkijatohtori Samu Varjonen, 050 416 0523, samu.varjonen@helsinki.fi