HIIT 20 vuotta: "Informaatioteknologian tutkimusta tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan"

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT juhlisti marraskuussa 20-vuotista taivaltaan. Katso juhlien tunnelmia kuvakoosteesta ja tutustu suomalaisen informaatioteknologian tutkimuksen lähihistoriaan.

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT juhlisti marraskuussa 20-vuotista taivaltaan. Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteinen tutkimuskeskus tekee sekä perustutkimusta että soveltavaa tutkimusta informaatioteknologian alalla.

Helsingissä vietetyssä juhlatilaisuudessa puhuivat niin HIITin entinen kuin nykyinen johto sekä entiset ja nykyiset tutkijat. Samalla saatiin katsaus siihen, miten alan tutkimus on 20 vuodessa kehittynyt ja mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä totesi juhlapuheessaan, että HIIT on tärkeä linkki it-alan yritysten ja yliopistojen välillä. Hän korosti myös HIITissä tehtävän tutkimuksen monitietieteisyyttä muistuttamalla, että moni projekti on työllistänyt tietojenkäsittelytieteilijöiden lisäksi myös esimerkiksi sosiologeja ja lakimiehiä. Tutkimustulokset ovat olleet korkealaatuisia, ja HIIT on menestynyt myös rahoitushauissa hyvin. ”Toivon näkeväni yhtä vaikuttavia tuloksia myös seuraavan 20 vuoden aikana.”

Helsingin yliopiston rehtori Jari Niemelä muistutti yliopistojen yhteistyön tärkeydestä. Myös HIIT rakennettiin tutkimusyhteistyön lujittamiseksi. ”Aalto-yliopisto on meidän pääyhteistyökumppanimme. Yhdistämällä voimamme olemme vahvempia kansainvälisessä kilpailussa.”

HIITin ensimmäinen johtaja, professori Martti Mäntylä muistutti, että HIIT perustettiin aikana, jolloin informaatioteknologia alana kasvoi voimakkaasti. ”Meillä oli tarve luoda isompia yksiköitä, ja näin saimme houkuteltua tänne myös kansainvälisiä osaajia. Se oli hauskaa aikaa!”

Suomen Akatemian pääjohtaja Heikki Mannilan mukaan HIITin alkuaikojen tavoite oli myös vahvistaa tietojenkäsittelytieteen tutkimusta Helsingin yliopistossa ja parantaa teorian linkittämistä käytäntöön. ”HIIT myös lisäsi liikkuvuutta yliopistojen välillä.”

Tietojenkäsittelytieteen emeritusprofessori Esko Ukkonen toimi HIITin johdossa 2004–2008.
”HIIT on ollut intensiivinen tutkimusympäristö ja eräänlainen professorikoulu, ja nyt se on alusta itsenäisille tutkimusohjelmille. 20 vuodessa olemme kokeneet muutoksia niin yliopistojen sisällä, rahoituksessa kuin teollisuudessa. Alamme tutkimusta tarvitaan enemmän kuin koskaan.”

”Jos yhdistämme resurssimme, pärjäämme kansainvälisessä kilpailussa”, sanoi HIITin nykyinen johtaja, professori Petri Myllymäki HIITin tausta-ajatuksesta. Hän muistutti, että organisaatiot eivät tee tuloksia vaan ihmiset. ”HIITin tarjoama osaamiskeskus on todellinen yhteisö pääkaupunkiseudulla, ja menestyksen ovat tehneet sen ihmiset.”

Myös HIITin entiset ja nykyiset tutkijat pääsivät tilaisuudessa ääneen ja pohtivat sitä, miten HIIT on vaikuttanut heidän uraansa:

Kuvat: Mikko Raskinen