Helsinkiin perustetaan yksi eurooppalaisen tekoälytutkimuksen huippuyksiköistä

Suomalainen tekoälytutkimus on saanut jälleen uudenlaisen, merkittävän tunnustuksen. European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS) on päättänyt perustaa yhden ensimmäisistä yksiköistään Helsinkiin.

ELLIS on yleiseurooppalainen yhteisö, joka perustettiin vuonna 2018 varmistamaan, että eurooppalainen koneoppimisen tutkimus pysyy huipputasolla. Sen tavoitteena on huolehtia siitä, että Eurooppa pärjää Kiinalle ja Yhdysvalloille tekoälytutkimuksessa myös tulevaisuudessa ja hyötyy mahdollisimman paljon uusimmista tekoälypohjaisista teknologioista.

Yksiköillä (ELLIS units) ELLIS pyrkii vahvistamaan Euroopan tekoälytutkimusta ja eurooppalaisten tutkijoiden yhteistyötä.

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteistä yksikköä alkaa vetää Suomen tekoälykeskus FCAI, jonka perustutkimusta ELLIS-yksikkö suoraan vahvistaa. FCAI:n johtaja, Aalto-yliopiston professori Samuel Kaski pitää tätä loistavana tilaisuutena: perustutkimus on tekoälypohjaisten sovellutusten ja niiden aikaansaamien vaikutusten edellytys.

ELLISin päätös alleviivaa Suomen merkittävää roolia eurooppalaisen tekoälytutkimuksen kentällä. ”Suomessa tehdään todella korkeatasoista tekoälytutkimusta, mistä myös tämä uusi yksikkö on osoituksena”, Kaski sanoo. Uusi ELLIS-yksikkö lisää Suomen houkuttelevuutta tutkimuskeskittymänä vahvistamalla entisestään suomalaista perustutkimusta. Tämä tuo uusia kansainvälisiä huipputason tutkijoita sekä auttaa kiinnittämään nykyisiä tutkijoita Suomeen.

ELLIS-yhteisö pyrkii tarjoamaan eurooppalaisille tutkijoille ainutlaatuisia mahdollisuuksia tehdä työtään Euroopassa sekä kasvattaa uuden sukupolven tutkijoita. Kaikki ELLIS-yksiköt järjestävät muun muassa vierailuja ja tapahtumia sekä tarjoavat rahoitusta tohtorikoulutettaville ELLIS PhD -ohjelmassa.

Muut kaupungit, joihin ensimmäiset ELLIS-yksiköt perustetaan, ovat Alicante, Amsterdam, Kööpenhamina, Darmstadt, Delft, Freiburg, Linz, Lausanne, Leuven, Oxford, Praha, Saarbrücken, Tel Aviv, Tübingen, Wien ja Zürich.