Full Stack -ohjelmoinnin verkkokurssin voi opiskella nyt myös englanniksi

Full Stack -ohjelmoinnin avoin ja ilmainen verkkokurssi on nyt tarjolla myös englanniksi. Kurssin järjestäjien tavoite on kouluttaa Suomeen tuhat uutta koodaria vuoden loppuun mennessä.

Modernin websovelluskehityksen perusteet opettavan Full Stack -kurssin voi nyt opiskella myös englanniksi. Avoimen ja ilmaisen kurssin suomenkielinen versio aukesi maaliskuussa 2019. Nyt julkaistusta englanninkielisestä versiosta suurin osa on saatavilla jo nyt, ja kurssin viimeiset osat julkaistaan englanniksi syksyllä 2019.

– Halusimme tarjota englanninkielisen kurssin myös siksi, että se on keino tarjota suomalaista yliopistokoulutusta ilmaiseksi myös kansainväliselle yleisölle, sanoo kurssin vastuuopettaja, ohjelmistojärjestelmien yliopistonlehtori Matti Luukkainen.

Englanninkielinen kurssi tarjoaa myös suomenkielisille opiskelijoille mahdollisuuden ottaa paitsi ohjelmistoalan sanastoa yhä paremmin haltuun, myös parantaa mahdollisuuksia työskennellä alan yrityksissä, joista suuressa osassa työkieli on englanti.

– Kurssi sopii myös esimerkiksi yliopiston kansainvälisten maisteriohjelmien opiskelijoille, joista moni on vieraskielinen, Luukkainen sanoo.

Tuhat uutta koodaria

Yksi kurssin tavoitteista on kouluttaa Suomeen tuhat uutta koodaria vuoden 2019 aikana. Tavoite täyttyy, jos kaikki kurssille nyt ilmoittautuneet suorittavat sen loppuun. Myös Turun ja Tampereen yliopistot hyödyntävät kurssin materiaaleja omassa opetuksessaan.

Koodaripulasta on puhuttu jo pitkään, ja esimerkiksi opetus- ja kulttuuriministeriö on tukenut oppilaitoksia ohjelmistoalan lisäkoulutuksen järjestämisessä.

Koodaripula näkyy työelämässä

Koodaripula näkyy konkreettisesti Full Stack -kurssin yhteistyöyrityksissä, kuten nostolaitevalmistaja Konecranesilla.

– Yhä suurempi osuus tuotteidemme ja palveluidemme kehityksestä on ohjelmistokehitystä. Myös tarve ammattitaitoisille kehittäjille kasvaa jatkuvasti, sanoo Konecranesin teknologiajohtaja Juha Pankakoski.

– Tarvitsemme erityisesti sellaisia osaajia, jotka hallitsevat laaja-alaisesti eri teknologiat ja niiden soveltamisen mahdollisuudet meidän liiketoimintaympäristössämme. Tällä hetkellä näitä osaajia on liian vähän. Tämä hidastaa tarpeettomasti kehitystämme ja kykyämme menestyä markkinoilla, Pankakoski kertoo.

Helsingin yliopiston ja ohjelmistoyritys Houston Incin kehittämään Full Stack -kurssiin liittyy paljon käytännön yritysyhteistyötä esimerkiksi hackathonien ja vierailuluentojen kautta. Kurssilla on tiiviit yhteydet käytännön työelämään sekä yhteistyöyritysten että kurssin sisältöjen kautta.

Kurssiin liittyvään haastattelulupaukseen sitoutuneet yhteistyöyritykset ottavat työhaastatteluun ne opiskelijat, jotka ovat suorittaneet sekä Full Stack -kurssin että siihen liittyvän projektikurssin.

Osallistu suomenkieliselle Full Stack -kurssille
Osallistu englanninkieliselle Full Stack -kurssille

Työ­nan­ta­jat ha­lua­vat nyt Full Stack -oh­jel­moi­jia – verk­ko­kurs­si auttaa koo­da­ria työ­mark­ki­noil­la