Sisällöntuottajan oppaan yleisen saavutettavuusohjeistuksen lisäksi yliopistolla on opettajille suunnatut Opetuksen saavutettavuus -ohjeet Opetustyön ohjeet -sivustossa.
Moodle (moodle.helsinki.fi) ja Moodle-pohjainen MOOC-ympäristömme (mooc.helsinki.fi) ovat opettajien pääasiallisia digitaalisten materiaalien julkaisukanavia. MOOC-alueista tulee tehdä aina saavutettavia, kun taas suljettuja Moodle-alueita ei tarvitse tehdä saavutettaviksi, jos niitä ei ole tarkoitettu toistuvaan käyttöön.
Opettajille suunnatuissa ohjeissa opastetaan, miten Moodle-alueelle voidaan luoda, tuoda tai yhdistää kolmen tyyppistä sisältöä tai palveluita:
- Moodlessa saavutettavaksi tehtävä sisältö (tekstit, linkit, taulukot, kuvat)
- Moodlen ulkopuolella saavutettavaksi tehtävä sisältö (esimerkiksi itse tuotetut dokumentit, videot ja äänitteet)
- Kolmannen osapuolen sisältö tai palvelu (esimerkiksi dokumentit, videot, äänitteet, verkkosivut tai verkkopalvelut).
Saavutettavuusohjeiden lisäksi opettajien tukena ovat opetusteknologiapalveluiden asiantuntijat.
Videoiden saavutettavuuteen liittyy vielä haasteita. Olemassa olevien järjestelmien kehittämisen lisäksi yliopistolla ollaan parhaillaan testaamassa ja pilotoimassa myös uusia välineitä ja palveluita, joiden avulla saavutettavuusvaatimuksiin voidaan tulevaisuudessa vastata paremmin.