- Traktorin vetokyky voidaan optimoida, kun paino jaetaan sopivasti etu- ja taka-akselien kesken ja renkaat on valittu oikein ja rengaspaineet säädetty olosuhteisiin ja työhön sopivaksi, painotti Tapio Riipinen Afcon Oy:stä. Riipinen käsitteli traktorin vetokykyä ja vetohyötysuhteen parantamista ja tiivistymisen vähentämistä OSMO- ja Järki Pelto-hankkeiden järjestämällä kurssilla Salossa.
Traktorista on teoreettisesti mahdollista saada enimmäisvetovoimaksi traktorin akselimassan määrittämä vetovoima. Mutta käytännössä työtä tekemään saatava vetovoima on huomattavasti pienempi johtuen luistosta, vierintävastuksesta ja muista häviöistä. Keskimäärin kuivissa olosuhteissa vetovoima voi olla noin 60 prosenttia teoreettisesta enimmäisvetovoimasta ja erittäin hyvissä olosuhteissa 70 prosenttia. Märällä savi- ja hiesumaalla vetovoimaksi saadaan vain 30 - 40 prosenttia teoreettisesta vetovoimasta.
Vetovoimakertoimen parantaminen pitävämmillä renkailla ja/tai painonsiirrolla mahdollistaa työn tekemisen kevyemmällä traktorilla.