Luomutuotteiden pienet tuotantomäärät, pirstaleiset markkinat, vaihteleva laatu ja jakeluketjut ovat niitä haasteita joita pitää kehittää ja löytää niihin toimivat ratkaisumallit.
Stockmannin kannalta on ensiarvoisen tärkeää löytää sellainen yhteistyökuvio tuottajien ja kaupan väillä, joka takaa tuotteiden tasaisen saatavuuden, korkean laadun, sekä toimivat keräily ja jakelukanavat. Kaupan kannalta ei ole mahdollista ja kustannustehokasta hankkia tuotteita laajasti yksittäisiltä tuottajilta, joten keräily ja jakeluyksiköiden kehittäminen on yksi tärkeimmistä kehityskohteista ja se pitää saada kuntoon tasaisen kysynnän aikaansaamiseksi. Hinnalla on aina merkitystä, mutta jos tuote on maukas ja laadukas, siitä kauppa sekä kuluttaja on valmis maksamaan lisähintaa, jos sillä on selkeä lisäarvo.
Asiakkaat ovat löytäneet maitotaloustuotteet, jauhot, myslit, sen sektorin tuote repertuaarin kehitystyötä ja jatkojalostusta kannattaa pohtia. Ranskalaiset laadukkaan luomujuustot ovat kutkuttaneet asiakkaiden makuhermoja. Miksi ei siis myös suomalaisilla luomujuustoilla olisi kysyntää?
Korkealaatuisten vihannesten, juuresten, hedelmien ja marjojen saatavuus on yksi keskeisempiä luomukaupan haasteita. Pienet volyymit ja pirstaleiset markkinat ovat syitä miksi tuotanto ei kohtaa kauppaa ja asiakasta. Luomutuottajien sertifioinnista kertominen on yksi kuluttajia kiinnostava asia, silloin voidaan varmistaa miltä tilalta ja miten kasvit viljelty tai eläimet on kasvatettu. Markkinoinnin ja tiedottamisen kehittäminen on tärkeä osa koko luomutuotantoprojektia.