Ruoka voi kulkea tuottajalta kuluttajalle lukemattomilla tavoilla. Yleisin tapa ei ole aina paras. Luovat tuottajat ja kuluttajat keksivät yhteistyölleen uusia toimintamalleja. Vuoden 2014 hittisovellus oli REKO.
Joulukuussa 2014 pedesöreläinen luomuviljelijä Thomas Snellman sai Foodia Awards -tunnustuksen pohjanmaalaiselta elintarvikeketjulta. Snellman on kehittänyt uudenlaisen kaupankäynnin tapaa Ranskassa tutkimiensa CSA (kumppanuusmaatalous)-toimintojen pohjalta. EkoNu hankkeessa työskennellessään Snellman hioi toimintatavan Suomeen sopivaksi. Keskeinen ajatus oli reilu kuluttaminen (Rejäl Konsumtion), josta Snellman keksi nimen REKO. Vuosina 2013 ja 2014 hän ja muutamat REKO-mallista kiinni ottaneet lähiruoka-aktiivit ovat perustaneet REKO-renkaita tehokkaasti. Alkuvuodesta 2015 renkaissa oli yli 20 000 jäsentä.