Luomun suosio on nousussa ja luonnonmukaisesti tuotetut elintarvikkeet kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän. Aktiivisin luomukulutus keskittyy pääkaupunkiseudulle, mutta ero muuhun maahan on kaventumassa. Jotta kysyntä ja tarjonta saadaan kohtaamaan, tietää se monia haasteita. Vaikka luomutilat ovat tilastojen mukaan pinta-alaltaan keskimäärin suurempia kuin tavanomaiset tilat, luomukasvistuottajat ovat pääosin pienitilallisia ja joukkoon mahtuu vain kourallinen isoja tiloja. Tyypillisesti luomutuotannon ongelmiksi muodostuvat logistiset kustannukset, puuttuva jatkuvuus, erien pienuus ja byrokratia. Resursseja tarvittaisiin lisää tuotekehittelyyn. Myös luomun hinta tulee saada markkinakelpoiseksi.
Kokenut kauppias Topi Laitinen Topin maatilamyymälästä Muuruvedeltä toteaa, että luomu ei ole edennyt Suomessa asiakkaiden keskuudessa toivotulla tavalla.
- Luomun eteenpäinvieminen ollut elämän aikana vaikeinta, johon olen ryhtynyt, sanoo pian 72-vuotias Topi Laitinen. Laitinen jatkaa, että luomu on aina myytävä erikseen ja kilpailijoita riittää, sillä luomun vahvin kilpailija ei ole toinen luomukauppa vaan iso marketti tai ns. halpakauppa.
Laitinen näkee tilanteen syyksi sen, että ero tavanomaisen ja luomuruoan välillä on kuluttajien mielestä pieni. Laitinen täsmentää, että vaikka luomun eteen tehdäänkin paljon töitä, luomun merkittäviä etuja tulee korostaa vielä enemmän. Etuihin hän laskee torjunta- ja lisäaineettoman ruoan, terveysedut ja jäljitettävyyden. Myös luomun eettisyys ja ympäristön tila ovat tärkeitä asioita, jotka jokaisen kuluttajan tulisi huomioida ostoskoria täytettäessä.