Asiakas valitsee tuotteen, jonka hän toivoo vastaavan odotuksiinsa – mielikuvien ja toiminnallisuuksien tasolla. Tuotteen on ilmaistava lupauksensa nopeasti valintatilanteessa. Tässä artikkelissa Marika Auersalmi kertoo mitä luomutuotteen huomaamiseen liittyy ja miten yrittäjän kannattaa tämä tieto hyödyntää.
Useista asennetutkimuksista tiedetään, että luomuun tuotantotapana suhtaudutaan positiivisesti. Samaan aikaan kuitenkin ihmetellään, että miksi positiivinen suhtautuminen ei muutu suoraan ostoiksi. Puhuttaessa luomusta yleensä on helppo olla samaa mieltä ympäristön tai eläinten hyvinvoinnin tärkeydestä sekä ruuan puhtaudesta ja alkuperäisestä mausta. Kaupassa tilanne on toinen, silloin tarvitaan tuote tiettyyn tarpeeseen – valinta pitää tehdä lukuisten tuotteiden keskellä.
Viimeaikoina esimerkiksi säilöntäaineettomien tuotteiden esiin tuominen on ollut voimakasta. Säilöntäaineeton sana ilmestyi tuotteisiin, joita on perinteisestikin vuosikaudet valmistettu ilman säilöntäaineita, mutta nyt se tuotiin paketin päälle kerrottavana ominaisuutena. Katso esimerkiksi mitä on tapahtunut pakattujen leipien pakkauksissa. Jatka tutkimista ja etsi sanoja lisäaineeton, valmistettu ilman aromivahventeita tai gm-vapaa. Tee samalla lista kuinka monta edellisistä sanoista löysit luomutuotteesta?
Luomun peruslupaukseen kuuluvat ominaisuudet ovat niitä, joille löytyy kysyntää. Ihmisillä on yhä kasvavampi tarve löytää aitoja tuotteita. Tähän tarpeeseen voivat vastata myös tavanomaiset tuotteet. Esillepanolla, hintamerkinnöillä ja myymälän muilla toimenpiteillä voidaan tuotteen valitsemiseksi tulemista avittaa, mutta silti perustilanne on paketti paketin vieressä. Miten silloin luomu huomataan?