Kasvot luomulle

Tähän sivulle on koottu kaikki materiaali, jota Kasvot luomulle – lähiruokayrittäjien markkinointi- ja viestintävalmennushanke tuotti vuosina 2012 - 2014. Materiaali sopii lähiluomun kanssa työskentelevien yrittäjien lisäksi myös kehittäjien ja kouluttajien käyttöön. Myös teemoista kiinnostunut kuluttaja löytää joukosta kiinnostavaa tietoa.

Materiaalintuotannon lisäksi hankkeessa valmennettiin lähiluomun kanssa työskenteleviä monimuotovalmennuksessa ja opintomatkoilla. Hankkeen toteutti Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti yhdessä Luomuliiton kanssa. Kasvot luomulle -hanke kuului Manner-Suomen maaseutuohjelmaan 2007 - 2013 ja sitä rahoitti Hämeen ELY-keskus valtakunnallisena hankkeena.

Materiaali on jaettu neljään kokonaisuuteen.

Kuinka kehittää markkinointia pienessä lähiluomuyrityksessä? Miten jakaa ja vaiheistaa markkinoinnin suunnittelua? Entä jos koko markkinointi on itselle vierasta tai jopa vastenmielistä? Kuinka hankkia palveluja muilta? Mitä kannattaa tehdä itse ja miten? Kuinka käyttää sosiaalista mediaa? Tähän opaskokonaisuuteen on koottu Kasvot luomulle -valmennuksen ratkaisuja näihin kysymyksiin.

Valmennuksessa haettiin yrittäjille voimavaroja pilkkomalla markkinoinnin suunnittelutyötä helposti lähestyttäviin osiin ja tarjoamalla välineitä tukemaan järjestelmällistä työskentelyä. Kokonaisuutta pilkkomalla pääsee laittamaan osia järjestykseen vaikkapa sen mukaan, mitä pitää tärkeänä ja mitä turhana, tai mitä haluaa tehdä ja mihin hankkia apua. Monelle lähiluomun yrittäjälle tuotanto on luontevampaa kuin markkinointi. Markkinoinnista ei tarvitse innostua, mutta markkinoinnin näkökulmaa ymmärtämällä voi yrityksestään löytää kehitettävää, joka ei vaadi suuria investointeja ja pankkilainoja.

  • Työvälineitä markkinoinnin suunnitteluun
  • Oivalluskysymykset
  • Vinkkejä suoramyyntiin
  • Luomun markkinoinnin erityispiirteitä
  • Markkinoinnin suunnitteluprosessi
  • Mitä on markkinointi?
  • Toteuta kampanjat järjestelmällisesti
  • Suunnittele yrityksen luomuviestintää
  • Paras brändi on totta
  • Luomun rinnalle maksettua FB-näkyvyyttä
  • Näin suunnittelet verkkosivut
  • Antaisinko kasvoni luomulle?
  • Kasvata oma luomubrändi
  • Mielikuvista myyntiargumenteiksi
  • Kuinka luomutuote ja sen ominaisuudet huomataan?
  • Oivalluskysymykset
  • Suoramyyjän tarkistuslista
  • Luomun markkinoinnin erityispiirteitä (video)
  • Vinkkejä suoramyyntiin (video)
  • Työvälineitä markkinoinnin suunnitteluun
  • Markkinoinnin suunnitteluprosessi
  • Mitä on markkinointi?
  • Toteuta kampanjat järjestelmällisesti
  • Luomun menekinedistäminen myymälässä

Kuinka luomun tuottajat ja kuluttajat kohtaavat? Mitä uusia toimivia ratkaisuja pieni lähiluomua myyvä yritys voisi keksiä? Näitä kysymyksiä yrittäjät ja muut asiantuntijat miettivät Kasvot luomulle -hankkeen valmennuksissa. Tähän hyviä käytäntöjä esittelevään opaskokonaisuuteen on koottu Kasvot luomulle -valmennuksen ratkaisuja näihin kysymyksiin. Hyviä käytäntöjä haettiin koti- ja ulkomailta.

Luomutuote voi kulkea tuottajalta kuluttajalle lukemattomilla tavoilla, eivätkä yleisimmät tavat välttämättä ole kummankaan osapuolen kannalta parhaimpia. Lähiluomun ratkaisuja mietitään pitkin Suomea. Hankkeessa käytiin tutustumassa myös baijerilaisiin tapoihin paikan päällä Saksassa. Muuta maailmaa seurattiin Ruralia-instituutin ja Luomuliiton verkostojen, hankkeessa työskennelleiden asiantuntijoiden sekä median kautta. Alla olevan materiaalin tarkoitus on tarjota kaikille kiinnostuneille mahdollisuus kurkistella Luomun hyviä käytäntöjä. Mitkä markkinointitavat voisit parhaiten sovittaa omalle yrityksellesi? Tai jos katsot asiaa kuluttajan näkökulmasta, niin kuinka sinä mieluiten hankkisit lähiluomusi?

  • Lähiluomua omalta alueelta –Tuoreena
  • Luomuyritysten tunnus- ja iskulauseita
  • Mainonta kertoo teoista kestävyyden hyväksi – ei tyhjiä sanoja
  • Coop: Tarinoita luomusta
  • Hinnoittelu on kannattavuuden kulmakivi
  • Luomutuottajat ja kuluttajat löytävät jo toisensa
  • Tervetuloa kyltti toivottaa tervetulleeksi suoramyyntitilalle
  • REKO piristää elintarviketjuja
  • Viesti rohkeasti, omaperäisesti, sanoma mukana
  • Aitoja makuja: Suoramyyntiin uusi ohjeistus
  • Luomumerkin käyttö
  • Alihankintana teettäminen
  • Mistä löydän luomutuotteita?
  • Luomujatkojalostuksen tietopaketti yksissä kansissa

Miksi luomu on hyväksi ihmisille, eläimille ja luonnolle? Kuinka kertoa luomun eduista ja käsitellä kestävyyskysymyksiä pienessä lähiluomua myyvässä yrityksessä? Tässä opaskokonaisuudessa esitellään luomun eduista ja kestävyydestä viestimisen tavoista kertovaa Kasvot luomulle -hankkeen materiaalia, joka on tarkoitettu erityisesti lähiluomun yrittäjille ja kehittäjille, mutta tarjoaa tietoa myös asiasta kiinnostuneille kuluttajille.

Valmennuksessa opiskeltiin, pohdittiin ja harjoiteltiin luomun eduista kertomista ja yrityksen kestävyyden viestimistä ja seurantaa yhdessä asiantuntijoiden ja yrittäjien kanssa. Luomun etujen tunteminen auttaa paitsi yrittäjää myymään tuotteitaan niin myös kuluttajia tekemään mieleisiään valintoja. Markkinnoinnissa luomun eduista pitää kertoa toisin kuin esim. tutkimuksissa. Havainnollisuus ja jopa huumori ovat tervetulleita.

Kestävän kehityksen vaatimukset ovat kasvaneet yrityselämässä. Kestävyyden parantamisen lisäksi tästä työstä kannattaa osata myös viestiä yhteistyökumppaneille ja asiakkaille. Järjestelmällisyys ja kokonaisuuksien jäsentäminen auttavat sekä kestävyydestä kertomista että helpottavat kehittämistä.

  • Kestävyysviestintää: Rakkauslaulu äiti luonnolle
  • Coop: Todistukset rakkaudesta välittävät viestiä luomusta
  • Sveitsin Coop: Tekoja sanojen asemesta kestävyyden ja luomun edistämisessä
  • Evira: Pakkausmerkinnät ajan tasalle
  • Rohkaise osallistumaan muutokseen
  • Siirtyminen luomuruokaan vähentää altistumista torjunta-aineille
  • FAO:lta kestävyyden periaatteet maatalous- ja elintarvikeyrittäjyyteen
  • Miksi luomua?
  • Miksi gmo-vapaa tuotanto?
  • Bioland – Luomun 7 periaatetta
  • Viljelymenelmä erotettavissa soijapavuissa; Glyfosaattia kertyy gm-soijaan
  • Luomun periaatteita ja tavoitteita
  • FAO: Kestävyyden määrittämiselle työkalu SAFA
  • Vaihtoehto-Nobel kestävän maatalouden kehittäjälle
  • Slow Food liikkeen perustajalle YK:n ympäristöpalkinto
  • Virolainen luomutila valittiin Itämeren ympäristöystävällisimmäksi
  • Kymmenen hyvää syytä valita luomu -perusteluja Tanskasta
  • Tarinoita suomalaisesta luomusta ilmestynyt
  • Saksalaistutkimus: Kasvihuonekaasujen päästöt luomussa viidennestä pienemmät
  • YK:n Global Compact –aloite kestävän liiketoiminnan edistämiseksi
  • Täysiarvoisen ravitsemuksen periaatteet

Tämä luomumarkkinoijan opasmateriaalin neljäs osa kokoaa luomumarkkinoiden kehittymisestä kertovia uutsiartikkeleita viime vuosien ajalta. Kokoelma on tarkoitettu erityisesti lähiluomun yrittäjille ja kehittäjille, mutta tarjoaa tietoa myös asiasta kiinnostuneille kuluttajille.

  • Lastensairaalassa kaikki ruoka luomua jo seitsemän vuotta
  • Lähiluomua omalta alueelta –Tuoreena
  • Luomu-Plus – tuotteita luomumarkkinoille
  • Luomuoluen valmistuksen pioneeri Neumarkt Lammsbräu
  • Food for Life- järjestelmä kannustaa kestävään ja terveelliseen ruokailuun
  • Luomukauppa EBL – Alueelta alueen hyväksi
  • Kysyntälähtöisyys muuttaa ruokaketjuja
  • Muutosvalmis kuluttaja suosii lähi- ja luomuruokaa
  • Miksi kuluttaja valitsee luomun?
  • Kumppanuusmaatalous tuli Suomeen
  • Saloniemen juustola vuoden luomuyritykseksi
  • Luomutuotteiden matka lautaselle on haasteellinen
  • Kuluttajan kalaopas kestäviin kalavalintoihin
  • Luomuhotelli Hörger -elämää maaseudun kanssa
  • Heinämaitoa tilan omaan juustolaan
  • Luomutuotteiden erilaistaminen – Heinämaitoa luomumeijeristä
  • Herrmannsdorfer – liukuhihnalta käsityön mestareiksi
  • Lähiruuan hankintaopas auttaa tekemään hyviä hankintapäätöksiä
  • Hallituksen luomuohjelma on hyväksytty
  • Luomun osuus julkisissa ruokapalveluissa viisi prosenttia
  • Luomun myynti nousi yli 200 miljoonaan euroon Suomessa
  • Vuoden luomutuotekilpailu nostaa esille Suomen parhaat luomu-uutuudet
  • EU: Ympäristöä säästävien hankintojen käsikirja suosittaa luomuruokaa
  • EU-kysely luomun kehittämisestä avattu
  • Hallitus antoi tukensa ”Luomu 20” -tavoitteelle
  • Luomukulutus uuteen ennätykseen Ruotsin julkisissa keittiöissä
  • Vuoden 2012 luomuyritykseksi Topin Maatilamyymälä