Handbook of Behavior Change julkaistu

Cambridge University Press on julkaissut ensimmäistä kertaa laajan kokoomateoksen käyttäytymisen muutoksesta, Handbook of Behavior Change.

Monet yhteiskunnalliset ongelmat mm. terveyden, koulutuksen, sosiaalisten suhteiden ja työpaikan piirissä kytkeytyvät usein käyttäytymisen muutokseen. Julkishallinto ja muut organisaatiot pyrkivät jatkuvasti kehittämään ja toimeenpanemaan vaikuttavia, näyttöön perustuvia keinoja edistää tarkoituksenmukaista käyttäytymisen muutosta. Handbook of Behavior Change käy kattavasti läpi käyttäytymismuutoksen teoriaa, tutkimusta ja käytäntöä. Se vetää yhteen tämänhetkiset näyttöön perustuvat lähestymistavat käyttäytymismuutokseen. Lukuja on yhteensä 46, ja niitä ovat olleet kirjoittamassa johtavat teoreetikot, tutkijat ja käytännön toimijat eri tieteenaloilta - psykologiasta, sosiologiasta, taloustieteestä, filosofiasta ja implementaatiotieteestä. Käsikirja on suunnattu tutkijoille, opiskelijoille, käytännön ammattilaisille ja julkishallinnon tahoille, jotka ovat kiinnostuneita ajankohtaisesta käyttäytymismuutosta koskevasta tiedosta ja oppaista vaikuttavien käyttäytymismuutos-interventioiden (toimenpiteiden) kehittämiseksi. (CUP, 2020)

Osa I käsittelee yhteensä 17 teoriaa, Osa II puolestaan menetelmiä ja prosesseja liittyen mm. interventiokehittämiseen ja tosielämään toimeenpanoon, ja Osa III käsittää käytännönläheiset oppaat käyttäytymismuutosstrategioiden hyödyntämiseen käytännössä.

Kirja on syntynyt osana professori Martin Haggerin FiDiPro-hanketta, jonka johtoryhmässä Nelli Hankonen myös toimi.

Kirjaa käytetään mm. Nellin kurssilla "Social Psychological Theories of Behavior Change" 19.1.-5.3.2021.

Lisätietoja ja tiedote englanniksi CUP:n sivuilta.

Handbook of Behavior Change on saatavilla myös Helka-kirjastossa.