Ruokakulttuurin murros ja veganismi: intersektionaalisia näkökulmia ilmastokestävyyteen

Tapahtuma Tiedekulmassa 28.

11.2018

Aika: Keskiviikko 28.11.2018 klo 17:00–19:00
Paikka: Tiedekulma, Think Lounge (2. kerros). Yliopistonkatu 4, Helsinki.

Keskustelu ruokajärjestelmän ilmastokestävyydestä on viime vuosina saanut yhä enemmän näkyvyyttä mediassa. Veganismin rooli arjen poliittisena tekona on yleistynyt Vegaanihaasteen kaltaisten yhteiskunnallisten kampanjoiden ja kasviperäisten tuotteiden kasvavan tarjonnan myötä. Tieteellinen ymmärrys lihantuotannon kestämättömyydestä ja keskustelu muunlajisten eläinten oikeuksista ei kuitenkaan ole uutta. Miksi muutokset kohti ilmastokestävämpää ja eettisempää ruokakulttuuria ovat niin jähmeitä?

Tapahtumassa pohditaan ruoasta käytyjä sosiaalisia, kulttuurisia ja poliittisia neuvotteluja: kuinka identiteetit, sosiaaliset normit ja vakiintuneet institutionaaliset käytännöt joutuvat uudelleen pohdinnan kohteeksi, kun ihmiset siirtyvät käyttämään vegaaniruokia. Ruoka, ilmasto ja eläinsuhteet nähdään kysymyksinä, jotka vaativat luonnontieteellisen tiedon ohella kulttuurista ja intersektionaalista analyysia sekä käytännönläheisiä toimia. Intersektionaalisessa lähestymistavassa kiinnitetään huomiota eroihin ja eriarvoisuuksiin ruoantuotannossa ja -kulutuksessa: miten esimerkiksi veganismissa huomioidaan ruokaoikeudenmukaisuus, kulttuuriset erot ja lajien väliset valtasuhteet.

Ohjelma

Tapahtuma on pääosin englanniksi. Puheenvuorojen kieli on merkitty jokaisen esityksen otsikon perään.

Ilmastokestävyys keittiössä -hankkeen johtaja, yliopistonlehtori Kuura Irni, Helsingin yliopisto:
Avaussanat (FIN & ENG)

Reseptiikan kehittäjä Lilli Munck, Helsingin yliopisto:
Ilmastokestävää ruokaa lounasravintoloihin: kokemuksia vegaaniruokareseptien kehittämisestä ammattikeittiöiden käyttöön (FIN)

Tania Nathan:
Decolonizing our thinking – food justice for people of color (ENG)

Haastattelu: The vegan movement and other social justice movements: cooperation and solidarity (ENG)
Haastateltavana:
Tutkijatohtori Kadri Aavik, Helsingin yliopisto ja Tallinnan yliopisto
Tutkija Panda Eriksson, Åbo Akademi

Paneelikeskustelu ja yleisökysymykset (ENG)
Puheenjohtaja: TBA
Panelistit: Kadri Aavik, Panda Eriksson, Lilli Munck ja Tania Nathan

Paneelissa yleisö voi esittää kysymyksiä ja osallistua keskusteluun. Kysymyksiä voi esittää myös suomeksi, jolloin ne käännetään englanniksi panelisteille.

Ohjelma on muuttunut aiemmin ilmoitetusta siten, että Sanna Karhun esitys ja osallistuminen paneeliin on peruuntunut.

Tapahtuma facebookissa

Tapahtuman järjestää “Ilmastokestävyys keittiössä: ruokakulttuurin murroksen arkiset mahdollisuudet” -hanke, joka toteutetaan Helsingin yliopistossa vuosina 2018-2020. Koneen Säätiön rahoittamassa hankkeessa ruokakysymystä tarkastellaan monitieteisesti, yhdistellen feminististä tutkimusta, sosiologiaa, kriittistä eläintutkimusta ja yhteiskunnallista ympäristötutkimusta. Hankkeessa myös kehitetään ilmastokestävää vegaanista reseptiikkaa suurten ammattikeittiöiden käyttöön.

ESTEETTÖMYYS: Tiedekulman kaikkiin tiloihin on esteetön pääsy. Esteetön sisäänkäynti on Yliopistonkadun ja Fabianinkadun kulmassa sijaitsevassa hissiaulassa. Kerrosten välillä voi kulkea hissillä. Kerroksissa K1 ja 2 on liikuntaesteetön wc-tila.

Tapahtuman puhujien esittelyt

Lilli Munck

Lilli Munck on koulutukseltaan ravintolakokki. Hän viimeistelee kandidaatin opintoja kotitaloustieteessä Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Munck on kokin ammatissa perehtynyt erityisesti vegaaniseen ruoanlaittoon. Hän on kehittänyt vegaanista reseptiikkaa niin tuotemerkeille kuin ravintoloillekin.

Tania Nathan

Tania Nathan on rodullistettu kirjoittaja ja opettaja, joka on kiinnostunut ruokaoikeudenmukaisuudesta, kestävyydestä ja intersektionaalisuudesta. Hän on työskennellyt toimittajana ja kirjoittajana Malesiassa, Australiassa ja Suomessa. Hän on käsitellyt kirjoituksissaan ruoan saavutettavuutta erilaisissa sosioekonomisissa ryhmissä, ruokajärjestelmän kestävyyttä, kolonialismin vaikutusta ruokajärjestelmiin sekä kasviperäisten ruokien saavutettavuutta. Häntä kiinostaa myös sosiaalista oikeudenmukaisuutta edistävien liikkeiden saavutettavuus, appropriaation kysymys sekä valkoisen haavoittuvuuden vaikutus valtavirtaiseen veganismiin.

Tania Nathan työskentelee tällä hetkellä Vantaalla maahanmuuttajien, nuorten pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden tukiopettajana. Lisäksi hän kertoo kirjoituksissaan ja spoken word -esityksissään, millaista on olla POC* Helsingin seudulla.

(*POC = person of color. Termille ei ole vakiintunutta suomennosta. Rodullistettua käytetään joskus synonyymina, mutta sanan merkitys ei ole aivan sama.)

Panda Eriksson

Panda Eriksson on muunsukupuolinen turkulainen, vegaani, ihmis- ja eläinoikeusaktivisti. Hän toimii sukupuolivähemmistöjen edunvalvontayhdistys Trasek ry:n puheenjohtajana, opettaa keväällä Åbo Akademin ensimmäistä transtutkimuskurssia sekä tutkii miesten kanssa seksiä harrastavien miesten hiv:hen liittyvää stigmaa yliopiston vähemmistötutkimusprofiilissa.

Kadri Aavik

Kadri Aavik on tutkijatohtori Helsingin yliopistossa ja sukupuolentutkimuksen apulaisprofessori Tallinnan yliopistossa. Hänen tämänhetkinen tutkimuksensa keskittyy vegaanimiehiin ja -maskuliinisuuksiin. Hän on tutkinut Baltian maiden eläinoikeusliikettä intersektionaalisesta näkökulmasta sekä feministien näkemyksiä veganismista ja eläinten oikeuksista.