Tuore kemian opettaja tarjoaa molekyyligastronomiaa kemian opetukseen

Outi Haatainen

Outi Haatainen valmistui kemian ja matematiikan opettajaksi tänä syksynä. Nyt hän aikoo jatkaa opintojaan tiedekunnassa ja pohtia keinoja, joilla molekyyligastronomia voisi tuoda mielekkyyttä ja monitieteellistä lähestymistapaa kemian opetukseen.

– Lukioikäisenä ajattelin, että minusta tulee uusi Jacques Cousteau, sanoo vastikään filosofian maisteriksi valmistunut Outi Haatainen.

Pohjaton uteliaisuus vei Outin lukion jälkeen muun muassa Belgiaan opiskelemaan viestintää, kotimaassa hän puolestaan kokeili antropologian, sosiologian ja kansainvälisen politiikan opintoja ennen kuin opiskelupaikaksi valikoitui Helsingin yliopisto ja Kemian opettajankoulutusyksikkö. 

– Vähän mutkien kautta ymmärsin, että luonnontieteiden ja opettajuuden yhdistäminen on kuitenkin se minun juttuni, Outi toteaa.

– Kemian opettajaopinnoissa on ollut parasta itsenäinen tekeminen ja tässä painottaisin sanaa tekeminen, hän sanoo. Opintoihin kuuluvien laboratoriokurssien lisäksi Outi on kokenut erityisen antoisiksi kemian opetuksen kurssit, joissa painottuu toiminnallisuus ja yhdessä tekeminen.

Opiskelupaikkana kemian opettajankoulutusyksikkö on tiivis yhteisö, jossa käytännössä kaikki tuntevat toisensa.

– Minulle se on ollut hirveän motivoivaa. Aina voi kolkuttaa kenen tahansa ovelle, ja siellä on ystävälliset kasvot vastassa. Olemme läsnä ja autamme toinen toisiamme, Outi korostaa.

Yksikössä on myös kannustettu opiskelijoita valitsemaan opinnäytetöidensä aiheet omien mielenkiinnonkohteiden mukaan. Outi teki kandintyönsä suklaan kemiasta, josta hän oli kiinnostunut perheensä suklaapuodin ja -kahvilan myötä.

– Suklaan taustalla on mieletön kemian maailma. Esimerkiksi siihen, mistä suklaan maku koostuu tai mihin sen suussa sulavuus perustuu, saa vastauksen luonnontieteiden kautta, Outi kertoo.

Gradussaan hän kehitti kemian opetukseen oppiaineiden yhteistyötä tukevan verkko-opetusmateriaalin, Suklaan ABC:n, jossa suklaa on opetuskontekstina. Materiaali on tarkoitettu kaikille pakolliselle lukion 1. kemian kurssille.

– Minusta pakollisen kemian kurssin sisältö pitäisi linkittää arkeen ja siihen kemiaan, mitä kaikki tarvitsevat, jolloin se olisi kaikille opiskelijoille mielekkäämpää, Outi sanoo ja lisää, että haluaa jatkossakin hivenen ravistella nykyistä opetuskulttuuria ja tarjota vaihtoehtoisia materiaaleja opetukseen. Siksi hän aikoo jatkaa opintojaan matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa ja tehdä väitöstutkimuksen, jossa etsitään lisää tapoja yhdistää ruoka ja tiede eheyttävässä kemianopetuksessa.

– Gradun jälkeen jäi sellainen fiilis, että halusin tietää lisää ja kysymyksiä jäi auki, hän sanoo.

– Toivon pystyväni kehittämään uutta ja auttaa ratkomaan koulukentän ongelmia. Jos olisin lähtenyt suoraan kouluun opettajaksi, mahdollisuuteni vaikuttaa olisivat olleet paljon pienemmät.

Teksti ja kuva: Elisa Lautala