Matematiikan ja tilastotieteen opintoja lukiolaisille

Haluatko suorittaa yliopisto-kursseja jo lukioaikanasi?

Lukiolaiset voivat suorittaa yliopistotason matematiikan ja tilastotieteen kursseja Kumpulan kampuksella avoimen yliopiston kautta. Matematiikkaa kaikkialla -kurssi sopii nimensä mukaisesti kaikille matematiikasta kiinnostuneille, eikä esitietovaatimuksia ole. Jos yliopisto-opiskelu innostaa vielä enemmän, voit osallistua myös muille kursseille, jotka vaativat vankempaa matemaattista osaamista. Jos suoritat kurssejamme, saat niistä opintopisteitä, jotka voit hyödyntää mahdollisissa tulevissa opinnoissasi Helsingin yliopistossa. Voit lisäksi saada opinnoistasi lukion kurssisuorituksia, jos vain oma oppilaitoksesi hyväksyy ne.

Kurssisuosituksia

Ohessa on listattu joitakin suositeltuja matematiikan kursseja. Ne kannattaa suorittaa tässä luetellussa järjestyksessä.

Matemaattista ja tieteellistä yleissivistystä kaikille:

• Matematiikkaa kaikkialla
  • Tiedelukutaidon perusteet

Kiinnostuitko opiskelemaan matematiikkaa hieman lisää?

• Matemaattinen ongelmanratkaisu

Haluatko aloittaa matematiikan yliopisto-opinnot jo lukioaikanasi?

• Johdatus yliopistomatematiikkaan
  • Raja-arvot
    • Kurssin Raja-arvot jälkeen on mahdollista suorittaa Differentiaalilaskenta, Integraalilaskenta ja Sarjat
  • Lineaarialgebra ja matriisilaskenta I
    • Kurssin Lineaarialgebra ja matriisilaskenta I jälkeen on mahdollista suorittaa Lineaarialgebra ja matriisilaskenta II
  • Johdatus lukuteoriaan ja sen sovelluksiin

Tietoa kursseista löydät kurssihausta. Ohjeita opiskelijoille löytyy Opiskelijan ohjeista.

Opiskelijaksi ilmoittautuminen

Jos lukiollasi ei ole yhteistyösopimusta, tai jos olet ilmoittautumassa maksuttomalle kurssille, voit ilmoittautua kurssille kuin kuka tahansa avoimen yliopiston opiskelija. Lisäohjeita löytyy sivulta Ilmoittautuminen ja opintomaksut.

Jos taas olet ilmoittautumassa maksulliselle kurssille, ja lukiollasi on yhteistyösopimus, voit ilmoittautua opon kanssa. Opon kanssa ilmoittautuessa voit välttää opintomaksun. Lisätietoa löytyy sivulta Avoimen yliopiston lukioyhteistyö ja muu toisen aineen yhteistyö.