Omfattning:70 studiepoäng
Begynnelsedatum och längd: Utbildningsprogrammet börjar hösten 2024 och pågår i 3,5 år (7 terminer)
Utbildningsgruppens storlek:12, 16 eller 20 studerande. Utbildningsprogrammet inledas om det har åtminstone 12 ansökningsgiltiga sökande som blir valt och mottagar studieplatsen.
Utbildningsutrymmen: Närundervisningen sker vid Helsingfors universitets centrumcampus
Den kognitiva psykoterapin innefattar flera olika teoretiska modeller och kliniska tillämpningar som är baserade på dessa modeller. Grunden för alla modellerna är en gemensam begreppsapparat som är baserad på den kognitiva psykoterapin, samt vissa arbetssätt som är gemensamma för alla kognitiva behandlingsmodeller.
Grunden för teorin bakom kognitiv psykoterapi ligger på kunskapen om människans interna informationshantering och om processerna i samband med detta. Där det handlar om hur människan hanterar intern och extern information och använder detta till att skapa en relation till sig själv och omvärlden. Här undersöks även hur dessa processer påverkar individens aktiviteter, psykiska välfärd och utvecklingen av psykiska störningar.
I början av den kognitiva psykoterapins utveckling riktades uppmärksamheten och interventionerna till tänkande och inlärning. Som en följd av den mer omfattande kunskap om processerna kring människans intern informationshantering och strukturerna kring informationshanteringen anser man numera att de kognitiva, emotionella, fysiologiska och sociala processerna påverkar varandra intensivt. Alla dessa har blivit en del av terapiarbetet. Under terapin undersöker terapeuten de mångfacetterade aspekterna av situationen tillsammans med klienten. Den här ändrade tyngdpunkten är även synlig i konceptualiseringen av klientens problem och situation och i behandlingsmetoderna.
James Bennett-Levys modell som beskriver färdigheterna hos en kognitiv psykoterapeut och utvecklingen av terapeutkompetenser, har används som grund till att utarbeta läroplanen som helhet och hur studiernas olika faser knyts samman. Modellen beskriver de kunskapsmässiga, färdighetsmässiga och reflektiva delområdena om hur man utvecklas som psykoterapeut samt hur dessa delområden påverkar varandra.
De olika delområdena i utbildningsprogrammet (teoretiska studier, arbetshandledning, handlett arbete med patienter samt utbildningspsykoterapisessioner) har planerats såatt de ska stödja varandra både innehållsmässigt och tidtabellsmässigt. Den kunskapsmässiga inlärningen har sin tyngdpunkt påteoretiska studier men under seminarierna använder vi bl.a. patientfall och rollspel till att lära ut terapifärdigheter. Inlärningen av färdigheter stöds särskilt av arbetshandledningen som i och för sig även innefattar kunskapsmässiga lärdomar, bl.a. i form av observation av teoretiska fenomen i det kliniska arbetet. Syftet med utbildningspsykoterapin är särskilt att öka reflektiv förmåga att observera såväl de egna reaktionerna som terapeut som fenomen som rör interaktionen och terapirelationen. Bedömningen av de egna reaktionerna, arbetet och kunnandet samt reflektion i fråga om dem är en integrerad del av studierna och arbetshandledningen under hela utbildningen.
I utbildningsprogrammet byggs kunskapsmålen och -innehållet processartat, med utgångspunkt i de grundläggande begreppen och färdigheterna. Under första perioden av studiehelheten behandlar vi kognitiva behandlingsmodeller (depression, ångest). Med hjälp av arbetshandledning lär man sig hur man tillämpar teorier i praktik. Under period två går studierna fördjupat in påden utvecklingsmässiga bakgrunden till psykiska störningar och denna förståelse länkas till fenomen inom terapirelationen. Under arbetshandledningen, studieperiod två, övergår vi till en mer reflekterande observation av det egna arbetet och till att granska fenomen i terapirelationen. Utbildningspsykoterapin i gruppform som genomförs under period ett och två samt den anknytna granskningen av den egna livshistorien och interaktionssätten fördjupar studerandenas förståelse för utvecklingsmässiga fenomen samt frågor som rör terapirelationen och den terapeutiska interaktionen.
Ungefär halvvägs genom studierna, under period tre och fyra, byts arbetshandledarna och under den senare perioden övergår studerandena till en mer självständig planering och granskning av det egna arbetet. Mångsidighet blir en del av arbetssättet och -metoderna. Samtidigt lär sig studeranden att anpassa arbetsätt till olika situationer med patienter, mål och terapiperioder.
Under studieperiod tre och fyra får studerandena bekanta sig närmare med behandling av mer komplicerade psykiska störningar (bl.a. tvångssymptom, psykoser, personlighetsstörningar) och de väsentliga integrerande, transdiagnostiska behandlingsmodellerna. Under period tre bekantar sig studerandena i synnerhet med emotionellt fokuserad psykoterapi och schematerapi och hur det kan tillämpas vid behandling av långvariga och komplicerade psykiska problem. Under den här perioden utvidgar och fördjupar vi färdigheter genom att behandla olika specialteman: psykoterapeutisk behandling av trauman, missbruk och ätstörningar samt användning av kroppsliga metoder och mötande av sexualitet och mångformig könsidentitet i psykoterapi. Under period tre deltar vi även i ett internationellt seminarium. Under period fyra fokuserar vi mångsidigt påbehandling av personlighetsstörningar.
Under studiehelhetens period fem börjar studerandena intensivt skriva sina lärdomsprov. Period fem utgör även en sammanfattning av studierna och orienterar studerandena mot en kontinuerlig professionell utveckling. Lärdomsproven presenteras under denna period.
Som utbildare arbetar utbildningspsykoterapeuter i kognitiv psykoterapi:
Utbildningsprogrammet består totalt av 70 studiepoäng och innehåller följande studiehelheter.
Obs! Seminarieundervisning i gemensamma studier endast på finska.
Gemensamma teori- och metodstudier till alla psykoterapeutstuderande vid Helsingfors universitet innehåller tre studieavsnitt:
Varje studieavsnitt innehåller två undervisningsdagar och självständiga uppgifter, och de ordnas vanligen ett gång per år. Man kan välja när man genomgår var och en studieavsnitt men det är en stark rekommendation att Psykiska störningar ska genomföras i början av studier, Psykoterapiforskningens metodik innan man börjar att skriva lärdomsprovet och Integrativ fallseminarium i slutet av studier
Teori- och metodstudier är en process, där tilltagande av teori och metoder är i växelverkan med studerandes personliga kunskaper och utvecklingen av självkännedomen. Förutom seminarier (20) för hela utbildningsgruppen innefattar teori- och metodundervisningen litteraturtutorer som webbundervisning. Det finns totalt 312 timmars teoretiska och kliniska seminarier och undervisning i smågruppen.
OBS! Angående finskspråkig litteratur : vid behov kan det ersättas med motsvarande svensk/engelsspråkig litteratur om studerandes studiespråk är Svenska. Detta sker i samarbete med de ansvariga utbildare eller seminarie utbildrare.
Kunskapsmål: studeranden är
Genomförandesätt för undervisningen: Deltagande i seminarieundervisningen, förhandsuppgifter, arbete i smågrupper och övningsmoment.
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Deltagande i seminarieundervisningen, förhandsuppgifter, arbete i smågrupper och övningsmoment
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Bekanta sig med litteraturen, uppgifter på webben
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning, inklusive exempel på kliniskt arbete och simulationsövningar, förhandsuppgifter.
Kunskapsmål: a) studeranden
Kunskapsmål: b) studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning, inklusive exempel på kliniskt arbete och simulationsövningar, förhandsuppgifter.
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning, inklusive exempel på kliniskt arbete och simulationsövningar, förhandsuppgifter.
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Bekanta sig med litteraturen, uppgifter på webben
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning, inklusive exempel på kliniskt arbete och simulationsövningar, förhandsuppgifter.
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning, inklusive exempel på kliniskt arbete och simulationsövningar, förhandsuppgifter.
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning, inklusive exempel på kliniskt arbete och simulationsövningar, förhandsuppgifter.
Kunskapsmål: a) studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning, inklusive exempel på kliniskt arbete och simulationsövningar, förhandsuppgifter.
Kunskapsmål: b) studeranden
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning, inklusive exempel på kliniskt arbete och simulationsövningar, förhandsuppgifter.
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Bekanta sig med litteraturen, uppgifter på webben
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning, inklusive exempel på kliniskt arbete och simulationsövningar, förhandsuppgifter
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Bekanta sig med litteraturen, uppgifter på webben
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning, inklusive exempel på kliniskt arbete och simulationsövningar, förhandsuppgifter
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning och förhandsuppgifter, återkoppling om och vidare bearbetning av lärdomsprovet. Mellanbedömning av utbildningen.
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Smågruppsseminarium. Förhandsuppgifter. Lärdomsprovsseminarierna genomförs i grupper med 4–5 personer som grupperas enligt lärdomsprovens teman. För första mötet tar studerandena fram en teoretisk del av sin plan för lärdomsprovet.
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Smågruppsseminarium. Förhandsuppgifter. Lärdomsprovsseminarierna genomförs i grupper med 4–5 personer som grupperas enligt lärdomsprovens teman. För första mötet tar studerandena fram en teoretisk del av sin plan för lärdomsprovet
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Smågruppsseminarium. Förhandsuppgifter. Arbetet fortsätter i de grupper på 4–5 personer som tidigare utsetts baserat på lärdomsprovens teman. Studerandena tar fram den kliniska delen (material, resultat och diskussion) av sitt arbete för detta andra seminarium.
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning, inklusive exempel på kliniskt arbete och simulationsövningar, förhandsuppgifter.
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning, inklusive exempel på kliniskt arbete och simulationsövningar, förhandsuppgifter.
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning, inklusive exempel på kliniskt arbete och simulationsövningar, förhandsuppgifter.
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Bekanta sig med litteraturen, uppgifter på webben
Kunskapsmål: a) studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning, inklusive exempel på kliniskt arbete och simulationsövningar, förhandsuppgifter.
Kunskapsmål: b) studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Seminarieundervisning, inklusive exempel på kliniskt arbete och simulationsövningar, förhandsuppgifter.
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: deltagande i engelskspråkig workshop
Kunskapsmål: studeranden
Genomförandesätt för undervisningen: Presentation av det egna arbetet för hela utbildningsgruppen och diskussioner i smågrupperna i samband med detta. Bekantskap med de övriga gruppmedlemmarnas arbeten och diskussion om dem. De centrala kunskaperna från alla gruppers slutarbeten samlas in och delas till hela gruppen. En utställning av poster över allas arbeten.
Kunskapsmål: studeranden
Lärdomsprovet är en skriftlig framställning av en specifik fråga inom psykoterapi som följer principerna för vetenskapligt skrivande. Lärdomsprovets syfte är att främja utvecklingen av studentens expertis som psykoterapeut samt integration av teoretiskt och kliniskt kunnande.
I lärdomsprov ska studenten visa att hen:
Arbetshandledning baserar sig på åtminstone 300 timmar psykoterapeutiskt patientarbete. Arbetshandledningen genomförs som handledning i grupp, i grupper med fyra studeranden. Arbetshandledningen arrangeras 4–5 timmar åt gången, cirka 4 gånger per termin. Under arbetshandledningen ska studerandena genomföra minst 300 timmars handlett arbete med patienter, inklusive minst 4 tidsbegränsade utbildningsterapier (under ett år, under 40 mötestillfällen) och minst 2 långa utbildningsterapier (över ett år, över 40 mötestillfällen), under handledning av två handledare. Det finns totalt 140 timmars arbetshandledning.
Utbildningen omfattar utbildningspsykoterapi i gruppform 40 timmar och individuell utbildningspsykoterapi 40 timmar. Genomförs i smågrupper med 4–6 deltagare under första året av utbildningen, huvudsakligen som intensivperioder på 2–3 dagar. Individuell utbildningspsykoterapi rekommenderas som en fortsättning på utbildningspsykoterapin i grupp. Utbildningspsykoterapeuten ska representera den kognitiva referensramen. Psykoterapeuten skall vara antingen psykoterapeut på krävande specialnivå eller utbildningspsykoterapeut.
Följa framsteg och påvisa kunnande (s.k. kontinuerlig utvärdering).
För kunskaperna:
Deltagande i seminariearbetet, genomförande av förhandsuppgifter, deltagande i simulations- och övningsuppgifter med smågruppen. Genomförande av webbstudieuppgifter. Lärdomsprov som godkänns av lärdomsprovshandledaren och universitetets granskare.
För färdigheterna:
Godkända sammanfattningar av utbildningsterapier samt skriftlig och muntlig rapport över arbetshandledningen, deltagande i arbetet, bedömning av studerandens psykoterapeutiska färdigheter, baserat på inspelningar från terapisessionerna (kontinuerlig utvärdering).
För utveckling av självreflektion:
Studerandens personliga utbildningsplan HOPS och självbedömningsformuläret CTS-R som utvärderas i studiernas mellanskede och under sista terminen. Skriftlig reflektion över den egna utbildningspsykoterapins betydelse. Självreflektion om den egna utvecklingsprocessen och utvecklingen till psykoterapeut.
Teori- och metodundervisning: 15 990 e. Priset fördelar sig på 7 terminer.
Andra betalningar, som betalas direkt till tjänsteleverantör: