Essi Ryymin (Hämeen ammattikorkeakoulu) ja Liubov Vetoshkina (Helsingin yliopisto)
essi.ryymin [at] hamk.fi, liubov.vetoshkina [at] helsinki.fi
Isot muutokset, kuten digitalisaatio, globalisaatio, kiertotalous ja ilmastonmuutos muokkaavat työelämää. Uudet teknologiat ja resurssien tehokkaampi hyödyntäminen voivat olla oikein sovellettuna hyväksi paitsi ilmastolle ja luonnolle, myös taloudellisesti kannattavia sekä työllisyyttä parantavia ratkaisuja (Konst, Friman & Scheinin, 2020). Uudenlaisia työpaikkoja syntyy ja työntekijöitä tarvitaan uusien energiamuotojen ja resurssitehokkaiden ratkaisujen tutkimukseen, kehittelyyn, tuotantoon ja palveluun. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan raportti (Linturi & Kuusi, 2018) listaa uudenlaisia ammatteja kuten hiilijalanjäljen laskija, lähipalvelunvälittäjä ja tuulivoimahuoltaja. Muuttuva työ edellyttää elinikäistä (tai jatkuvaa) oppimista. Sitran (2019) kyselyn mukaan suomalaiset aikuiset suhtautuvat elinikäiseen oppimiseen myönteisesti. Muodollisen koulutuksen tutkinnot ovat tärkeitä, mutta eivät kuitenkaan aina riitä, eivätkä välttämättä vastaa riittävän ripeästi muuttuvan työelämän tarpeisiin. Koulutus tai kannusteet eivät ohjaudu aina niitä eniten tarvitseville. Osaaminen kasautuu voimakkaasti, ja koulutusta eniten tarvitsevia on vaikea tavoittaa (OECD, 2020). Näin ollen on tärkeää muistaa, että uusi osaaminen ja uudet ratkaisut työn murroksen haasteisiin syntyvät usein myös työpaikoilla ja työssä, usein työntekijöiden ja verkostojen yhteistyössä ja yhdessä oppien. Teemaryhmään kutsutaan esityksiä, joissa tarkastellaan jatkuvaa oppimista ja työn murrosta tieteenalojen rajoja ylittäen. Toivomme teemaryhmään esityksiä, joissa osallistutaan keskusteluun ilmastovastuullisuudesta, työn muutoksesta, oppimisesta ja osaamisen kehittämisestä ja niihin liittyvistä tarpeista, tavoitteista, tuloksista ja menetelmistä tutkimuksen tai käytäntöjen näkökulmista. Ryhmän tarkoituksena on koota yhteen ja tuoda näkyväksi työn murrokseen ja ilmastonmuutokseen, jatkuvaan oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen liittyvä tutkimusta.
Konst, T., Friman, M. & Scheinin, M. (2020). Muuttuva työ ilmastonmuutoksen aikana – miten ammattikorkeakoulutus reagoi? HAMK Unlimited Journal 23.3.2020.
Linturi, R. & Kuusi, O. (2018). Suomen sata uutta mahdollisuutta 2018–2037: yhteiskunnan toimintamallit uudistava radikaali teknologia. Helsinki, Tulevaisuusvaliokunta, 2018. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 1/2018. Haettu 20.3.2020 osoitteesta
https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/julkaisut/Documents/tuvj...
OECD (2020). Continuous Learning in Working Life in Finland. Getting Skills Right. OECD Publishing: Paris.
Sitra (2019). Elinikäinen oppiminen Suomessa 2019 -kyselyn tulokset. Helsinki: Sitra. Haettu 9.3. 2020 osoitteesta https://www.sitra.fi/julkaisut/elinikainen-oppiminen-suomessa-kysely
The Future of Work, Climate Change, and Continuous Learning for Sustainable Development
Great changes, such as digitalisation, globalisation, circular economy, and climate change are reshaping working life. New technologies and better resource-efficiency can benefit not only the climate and nature, but can also be economically profitable and foster solutions to improve employment rates (Konst, Friman & Scheinin, 2020). New types of work are created and workers needed for the research, development, production, and servicing of new forms of energy and resource-efficient solutions. A report by the Finnish Parliament’s Committee for the Future (Linturi & Kuusi, 2018) lists new professions such as carbon footprint analyst, local service mediator, and wind turbine maintenance worker.
The future of work requires life-long (or continuous) learning. According to a survey by Sitra (2019), Finnish adults have a positive outlook on life-long learning. Formal degrees are important but not always sufficient on their own, and they do not necessarily respond quickly enough to the requirements of a changing working life. Education or incentives are not always channeled to the most in need. Competence amasses to the few, and those most in need of education are difficult to reach (OECD, 2020). Hence, it is important to remember that new competences and new solutions for the challenges of the future of work are often created at workplaces and on the job, often in collaborations of workers and networks, learning together.
The thematic group calls for presentations that examine continuous learning and the future of work across disciplinary boundaries. We hope to see presentations engaging in conversations on climate responsibility, the future of work, learning and competence development, and the needs, goals, results, and methods involved from the perspective of research or practice. The purpose of the group is to bring together and shine a light on research related to the future of work and climate change, continuous learning, and competence development.
Konst, T., Friman, M. & Scheinin, M. (2020). Muuttuva työ ilmastonmuutoksen aikana – miten ammattikorkeakoulutus reagoi? HAMK Unlimited Journal 23.3.2020.
Linturi, R. & Kuusi, O. (2018). Suomen sata uutta mahdollisuutta 2018–2037: yhteiskunnan toimintamallit uudistava radikaali teknologia. Helsinki, Tulevaisuusvaliokunta, 2018. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 1/2018. Haettu 20.3.2020 osoitteesta
https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/julkaisut/Documents/tuvj...
OECD (2020). Continuous Learning in Working Life in Finland. Getting Skills Right. OECD Publishing: Paris.