Instituutti

Helsingin yliopiston Kaupunkitutkimusinstituutti on Suomen ensimmäinen kaupunkitutkimukseen keskittynyt monitieteinen toimintayksikkö. Tavoitteenamme on kansainvälisesti korkeatasoinen kaupunkitutkimus, kaupunkitutkimuksen opetus sekä alan asiantuntijoiden ja tutkimuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistäminen.
Ota yhteyttä!

Kaupunkitutkimusinstituutti Urbaria

Helsingin yliopisto

Yliopistonkatu 3, Porthania 3. kerros

urbaria@helsinki.fi

Tai ota suoraan yhteyttä oikeaan henkilöön

Seuraa meitä!

Haluatko kuulla ensimmäisenä tuoreimmista uutisista ja tapahtumista kaupunkitutkimuksessa? Tapoja on useita: voit tilata uutiskirjeemme, seurata uutisjulkaisuja nettisivuillamme, sekä seurata meitä Twitterissä ja Facebookissa.

Alta löydät ohjeet sähköpostilistalle liittymiseen ja uutiskirjeen tilaamiseen.

1. Kirjoita seuraava komento viestikenttään, jätä otsikko tyhjäksi: subscribe urbaria-news [your email]
  2. Lähetä viesti osoitteeseen majordomo@helsinki.fi
  3. Seuraa automaattisessa vastausviestissä tulleita ohjeita vahvistaaksesi liittymisesi
  4. Voit myös pyytää  Urbarian koordinaattoria lisäämään sinut listalle

Pysy kärryillä uusimmista kaupunkitutkimusjulkaisuista sekä ajankohtaisimmista seminaarisarjoista ja tilaisuuksista tilaamalla neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Urban Letter -uutiskirjeemme.

Uutiskirjeen tilaajaksi liittyminen on helppoa. Täytä lomake täältä.

Tilaamalla Urban Letter -uutiskirjeen saat tietoa uusimmista kaupunkitutkimukseen liittyvistä tapahtumista, seminaareista ja julkaisuista sekä kaupunkiuutisia Helsingin yliopistolta ja lähimmiltä yhteistyökumppaneiltamme, kuten Aalto-yliopistolta sekä Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungeilta. Uutiskirjeen tilaaminen on helppo tapa päästä osalliseksi kaupunkitutkimuksen verkostoa ja luoda uusia kontakteja kaupunkitutkijoiden, opiskelijoiden, virkamiesten ja poliitikkojen kesken.

Emme lähetä roskapostia, vaan kokoamme rajoitetun määrän huolellisesti kerättyjä uutisia neljä kertaa vuodessa. Tilaus on maksuton. Voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa uutiskirjeen lopussa olevan linkin kautta.

Tutustu toimintaamme

Kaupunkitutkimusinstituutti:

1. Kerää ja kehittää monitieteistä kaupunki- ja aluetutkimusta korkeakouluissa ja keskeisten sidosryhmien kanssa.
  2. Vahvistaa kaupunkiyhteistyötä erityisesti Helsingin kaupungin kanssa
  3. Suunnittelee ja kehittää tiedeviestintää ja yleisön sitouttamista sekä kannustaa ja kouluttaa tutkijoita tähän tarkoitukseen.

Tärkein tehtävämme on vastata jo vuosikymmeniä käynnissä olleeseen kaupungistumisen myötä muodostuneisiin monimutkaisiin haasteisiin. Kaupunkitutkimuksen opetuksesta Helsingin yliopistossa vastaa Kaupunkisuunnittelun- ja tutkimuksen maisterimaisteriohjelma. Tuomme yhteen ihmisiä, osaamista ja ideoita eri tieteenaloilta. Akatemian sisäisen yhteistyön lisäksi kehitämme vuorovaikutusta muun yhteiskunnan kanssa. Erityisen läheisesti teemme yhteistyötä Aalto yliopiston ja pääkaupunkiseudun kaupunkien kanssa Kaupunkiakatemiayhteistyön puitteissa.

Instituuttiin kuuluu neljä Helsingin yliopiston tiedekuntaa: matemaattis-luonnontieteellinen, humanistinen, bio- ja ympäristötieteellinen sekä valtiotieteellinen tiedekunta.

Kaupunkitutkimusinstituutti on osa Helsingin yliopiston kestävyystieteen instituutti HELSUS:ia, joka osallistuu yhteiskunnan kestävyysmuutokseen ja edistää kestäviin ratkaisuihin siirtymistä tieteidenvälisen sekä poikkitieteellisen tutkimuksen ja koulutuksen avulla. Tutkimuksemme keskittyy erityisesti kaupunkeihin, kulutukseen ja tuotantoon sekä globaalin etelään ja arktisen alueeseen, sekä kestävyystieteen teoreettiseen ja metodologiseen kehittämiseen. HELSUS muodostaa houkuttelevan kansainvälisen ja monitieteisen tutkimusyhteisön professoreille ja tutkijoille, jotka työskentelevät kestävyyden kysymysten parissa.