Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa tehtävä tutkimus liittyy inhimilliseen kasvuun, kehitykseen, opettamiseen ja oppimiseen erilaisissa konteksteissa. Tutkimuksen näkökulmat ovat yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä. Tutkimuksen kohteita ovat koulutusjärjestelmät, oppimisympäristöt sekä oppiaineet ja oppijat. Tutkimuksemme tähtää kulttuuristen ja sosiaalisten mahdollisuuksien toteutumiseen yksilön ja ihmiskunnan hyväksi muuttuvassa maailmassa.
Tutkimusprofiili
Kasvatus, yhteiskunta ja kulttuuri
Kasvatus, yhteiskunta ja kulttuuri – suomalainen koulu ja koulutuspolitiikka, kasvatus ja koulutus, työ, organisaatiot ja kehittäminen, toiminta, toimijuus ja osallisuus, tasa-arvo, sukupuoli ja globaali vastuu, taidot, design ja taide muuttuvina muotoina.
Oppiminen ja vuorovaikutus
Oppiminen ja vuorovaikutus – opetussuunnitelma, oppiminen, opettaminen, oppimisympäristöt, oppimaan oppiminen, oppimisvaikeudet, kehittyminen, vuorovaikutus tilanteissa, innovatiiviset menetelmät, tiedonalalähtöinen oppiminen eli ainedidaktiikka, yhteisöjen oppiminen ja asiantuntijuus.
Ihmismieli muuttuvassa maailmassa
Kasvatustieteellinen tiedekunnan Learning in the Digital World (LEAD) on yksi strategisen tutkimusalan Ihmismieli muuttuvassa maailmassa -osahanke.
HELSUS
Kasvatustieteellinen tiedekunta on osa Helsingin yliopiston kestävyystieteen instituuttia (HELSUS).
INEQ
Kasvatustieteellisen tiedekunnan tutkijoita on affilioitunut yhteiskunnallisen eriarvoisuuden tutkimusaloitteeseen INEQ (Helsinki Inequality Initiative).
Erilaiset tutkimukseen pohjautuvat verkostot ja kehittämishankkeet ovat tärkeä toimintamuoto kasvatustieteissä.
Kasvatustieteellisellä tiedekunnalla on ollut kansainvälinen strateginen neuvottelukunta (Strategic Advisory Board, SAB) vuodesta 2020 lähtien. Neuvottelukunnan tarkoituksena on tukea tiedekunnan strategista kehittämistä ja toimia tiedekunnan johdon tukena ja kriittisenä keskustelukumppanina toiminnan kehittämisessä.
Neuvottelukunnan jäsenten toimikausi on pääsääntöisesti neljä vuotta. Jäseniksi kutsutaan neljästä kuuteen asiantuntijaa, joilla on tiedekunnan kannalta relevanttia asiantuntemusta sekä kasvatustieteellisestä tutkimuksesta ja koulutuksesta että alan arviointi- ja johtamistehtävistä.
Tiedekunnan kansainväliseen strategiseen neuvottelukuntaan toimikaudella 2020–2023 kuuluvat:
- Professori, varadekaani Sharon Lynn Kagan (Columbia University, Teachers College)
- Professori, varajohtaja Alison Fuller (University College London)
- Professori, osastonjohtaja Wim Gijselaers (Maastricht University)
- Professori, osastonjohtaja Ola Erstad (University of Oslo)
- Professori, dekaani Lin Goodwin (University of Hong Kong)
Helsingin yliopiston tutkimuksen kansainvälinen arviointi tehdään 2018–2019.
Lisätietoja: