Toimi näin poikkeustilanteissa

Törmäsitkö tietoturvaongelmaan? Jos havaitset yliopiston tietoturvaan liittyvän poikkeaman, on tärkeää toimia nopeasti vahinkojen rajaamiseksi. Jokaisen yliopistolaisen velvollisuus on ilmoittaa tietoturvaan liittyvistä havainnoista viipymättä.
Henkilöstön ja opiskelijoiden toimintaohjeet

Yliopiston henkilöstön ja opiskelijoiden ohjeita tietoturvaongelmista ilmoittamiseen säilytetään intranet Flammassa – tietoturvasyistä. Jos epäilet esimerkiksi salasanasi joutuneen vääriin käsiin tai pelkäät tulleesi huijatuksi, tutustu viipymättä Flamman ohjeisiin ja ilmoita havainnostasi.

Kiireellisissä tilanteissa voit olla myös suoraan yhteydessä yliopiston IT-Helpdeskiin. Helpdeskin asiantuntijat auttavat sinua tilanteen ensihoidossa ja kysyvät tarkentavia kysymyksiä.

Toimintaohjeet yliopiston ulkopuolisille tahoille

Myös Helsingin yliopiston ulkopuolisten tahojen toivotaan ilmoittavan yliopistolle, mikäli ne havaitsevat yliopistoomme liittyviä tietoturvapoikkeamia. Jos esimerkiksi törmäät tilanteeseen, jossa Helsingin yliopiston sähköpostiosoitteesta levitetään roskapostia tai haittaohjelmia, tai jokin Helsingin yliopiston tietojärjestelmä on muulla tavoin osallinen poikkeustilanteeseen, olemme kiitollisia kun ilmoitat asiasta meille.

Ota yhteyttä osoitteeseen abuse@helsinki.fi jättääksesi ilmoituksen Helsingin yliopistoon liittyvästä tietoturvaongelmasta. Tapauksen selvittämisen nopeuttamiseksi pyydämme sinua liittämään viestiisi ainakin seuraavat tiedot:

  • Mitä on tapahtunut
  • Tapauksen ajankohta
  • Mahdollinen järjestelmän nimi ja verkko-osoite. Jos mahdollista, käytä tarkkoja lokimerkintöjä.

Löysitkö tietoturvahaavoittuvuuden yliopiston järjestelmässä tai palvelussa? Haavoittuvuuksista voit ilmoittaa myös osoitteeseen tietoturva@helsinki.fi.