Toiminta poikkeustilanteissa

Toimintaohjeet Helsingin yliopiston henkilökunnalle ja opiskelijoille

Toimintaohjeet tietoturvapoikkeamien kuten tietomurtojen tai käyttäjätunnuksien väärinkäyttöjen varalle löytyvät Helsingin yliopiston intranetistä Flammasta. Kiireellisessä tilanteessa ota yhteyttä IT-Helpdeskiin.

Toimintaohjeet tietomurtotilanteissa (Flamma)

  • Mikäli epäilet koneessasi virustartuntaa, irrota koneesi verkkokaapeli tai sammuta kone ja ota yhteyttä IT-Helpdeskiin.

Toimintaohjeet Helsingin yliopiston ulkopuolisille tahoille

Jos Helsingin yliopiston tietojärjestelmä on osallinen poikkeustilanteeseen, jos esimerkiksi yliopiston kone häiriköi jollakin tavalla verkossa tai levittää viruksia tai roskapostia, ota yhteyttä osoitteeseen abuse [ät] helsinki.fi. Tapauksen selvittämisen nopeuttamiseksi liitä viestiisi ainakin seuraavat tiedot:

  • Mitä on tapahtunut
  • Tapauksen ajankohta
  • Mahdollinen järjestelmän nimi ja verkko-osoite. Jos mahdollista, käytä tarkkoja lokimerkintöjä.