Viikin Pop-up Kirjasto

Infokeskuksen 4. kerroksessa toimiva Viikin kampuskirjaston ja Viikin kirjaston yhteinen Pop-up Kirjasto palvelee sekä yliopiston että kaupunginkirjaston asiakkaita siihen asti, kunnes kirjastojen varsinaiset tilat valmistuvat syksyllä 2021.

Pop-up Kirjasto on suljettu 24.5.-6.6.2021 Infokeskuksen muutostöiden vuoksi.

Infokeskuksen työmaalla alkaa maalämpökaivojen poraukset, minkä vuoksi kulkureitti Viikin Pop-up Kirjastoon Infokeskuksen eteläpuolelta on poissa käytöstä maanantaista 19.4.2021 alkaen. Kirjastoon pääsee kiertämällä Infokeskuksen pohjoispuolelta, Kanslerinkaaren kautta.

Maalämpötyöt kestävät arviolta kolme viikkoa eli 9.5.21 asti. Tämän jälkeen työt jatkuvat maanrakennustöillä kesäkuun alkuun asti.

Karttakuva reitistä Pop-up Kirjastoon. Reitti on suljettu Infokeskuksen eteläpuolelta. Kirjastoon pääsee kiertämällä Infokeskuksen pohjoispuolelta, Kanslerinkaaren kautta.

Viikin Pop-up Kirjasto on suljettuna kaksi viikkoa 24.5.-6.6.2021 Infokeskuksen muutostöiden vuoksi. Tänä aikana Pop-up Kirjastosta ei voi noutaa varauksia eikä lainata aineistoa.

Viikistä voi noutaa aineistoa vielä viikolla 20 (17.-21.5.) ja kampuskirjaston rajatut palvelut ovat käytettävissä jälleen remonttisulun jälkeen maanantaista 7.6. alkaen.

Pop-up Kirjasto Infokeskuksen 4. kerroksessa on avoinna arkisin klo 11-18. Yli 12-vuotiaiden tulee käyttää kasvomaskia Pop-up Kirjaston tiloissa.

Painetun aineiston lainaus Viikin Pop-up Kirjastossa on mahdollista kaikille Helsingin yliopiston kirjaston asiakkaille, joilla on Helka-kortti. Voit tilata kirjoja myös Kumpulan, Meilahden ja Kaisa-talon kokoelmista noudettavaksi Viikkiin. Tilaus onnistuu tekemällä kirjaan normaalin varauksen Helka-tietokannassa. Kun saat Helkasta saapumisilmoituksen, kirja on noudettavissa Pop-up Kirjastosta kampuskirjaston noutohyllystä.

Saapuneet varaukset ja etukäteen tilatut aineistot noudetaan itsepalveluna kirjojen noutohyllystä. Vain yksi henkilö kerrallaan varausten noutoalueelle.

  • Varaukset on järjestetty noutohyllyyn viimeisen noutopäivän ja varaustunnusten mukaan. 
  • Löydät viimeisen noutopäivän ja varaustunnuksen saapumisilmoituksesta, jonka Helka lähettää sähköpostiisi. Varaustunnus on henkilökohtainen ja pysyy samana kaikissa varauksissasi.
  • Avaa varauksen saapumisilmoitus sähköpostistasi, kun menet varaushyllylle.
  • Katso saapumisilmoituksesta varauksesi viimeinen noutopäivä. Noutopäivät on merkitty varaushyllyihin vihreillä lapuilla.
  • Mene kyseisen päivän kohdalle ja etsi varauksesi henkilökohtaisella varaustunnuksellasi. Varaukset ovat aakkosjärjestyksessä varaustunnuksen ensimmäisen kirjaimen mukaan.
  • Muista lainata noutamasi varaukset automaatilla ennen kirjastosta poistumista.

Lainaus- ja palautusautomaatit ovat käytettävissä. Puhdista laitteiden kosketuspinnat puhdistuspyyhkeellä käyttösi jälkeen. Luku-, työskentely-, ryhmätyö- ja virkistysalueet ovat pois käytöstä. Vältä turhaa oleskelua kirjastossa, asioi ripeästi.

Kampuskirjaston asiakaspalvelupiste on suljettu. Neuvontaa saa tarvittaessa. Katso lisätiedot kohdasta Asiakaspalvelun yhteystiedot.

Jokainen asiakas vastaa itse siitä, että toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti kaikissa kirjaston tiloissa. 

Pitämällä huolta itsestäsi pidät huolta myös muista.

  • Tule kirjastoon vain terveenä. 
  • Käytä kasvomaskia.
  • Vältä pitkäkestoista ja turhaa oleskelua kirjaston tiloissa, asioi ripeästi.
  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta.
  • Pidä riittävä etäisyys muihin asiakkaisiin ja kirjaston henkilökuntaan.
  • Puhdista yhteiskäytössä olevien koneiden näppäimistö ja hiiri puhdistuspyyhkeellä. Puhdistuspyyhkeitä saat kirjaston asiakaspalvelusta tai vahtimestareilta.
  • Aineiston lainaus ja varausten nouto vain rajatuilta alueilta. Muut kirjaston tilat on suljettu.
  • Noudata kirjastossa esillä olevia koronapoikkeustilan toimintaohjeita.

Luku- ja työskentelytilat ovat pois käytöstä poikkeusajan rajoitusten vuoksi

Pop-up Kirjaston kaikki luku-, työskentely- ja virkistysalueet ovat pois käytöstä ainakin 30.4.2021 asti. 

Lainaus- ja palautusautomaatit ovat käytettävissä. Muista välttää turhaa oleskelua kirjastossa, asioi mahdollisimman ripeästi.

Luku- ja työskentelytilat Pop-up Kirjastossa

Pop-up Kirjastossa on noin 100 luku- ja työskentelypaikkaa, sekä jonkin verran ryhmätyötilaa. Tilat on suunniteltu yhteistyössä kaupunginkirjaston kanssa. 

Kampuskirjaston kokoelmat ja ryhmätyötilat sijaitsevat neljännessä kerroksessa. Viidennessä kerroksessa on hiljaiseen työskentelyyn soveltuvaa itseopiskelutilaa.

Sisäänkäynti on osoitteessa Viikinkaari 11 B.

Tutustu Pop-up Kirjaston pohjakarttaan (pdf) →

Huomaathan, että poikkeusaikana asiakaspalvelussamme on ruuhkaa ja vastausaika voi olla tavallista pidempi.

  • Chat kirjaston verkkosivuilla palvelee arkisin klo 9-16. 
  • Kaisa-talon puhelinpalvelu päivystää numerossa 02941 23920. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 8-20.
  • Pääkirjaston asiakaspalvelupiste Kaisa-talossa on avoinna arkisin klo 10-19.
  • Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet Kumpulassa, Meilahdessa ja Viikissä ovat kiinni toistaiseksi.

Asiakastiedustelut, palvelupyynnöt ja palautteet voit antaa myös verkkolomakkeella tai sähköpostitse.

Kirjaston henkilöstö tekee pääosin etätyötä. Voit olla yhteydessä kirjaston asiantuntijoihin normaalien palveluosoitteiden kautta.

Luokituksen mukaiset kirjakokoelmat on järjestetty tiiviimmin yhtenäiselle alueelle 4. kerrokseen. Neljännessä kerroksessa on myös sarjat, lehdet ja kurssikirjat. Osa lehdistä on siirretty helmikuussa 2020 Kaisa-taloon, samoin Viikin opinnäytteet ja erikoiskokoelma.

Kaikkien aineistojen sijaintitieto löytyy Helka-tietokannasta.

Helsingin yliopiston opiskelijat ja henkilökunta

Aktivoi ensin asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi. Kirjastokortti on noudettavissa kirjaston asiakaspalvelusta aikaisintaan seuraavana arkipäivänä siitä, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.

Huomaa, että poikkeustilanteen aikana 30.11.2020-23.5.2021 kirjastokortin voi noutaa ainoastaan pääkirjaston asiakaspalvelusta Kaisa-talosta. Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet ovat kiinni.

Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. Asiakastiedoissa pääset myös asettamaan PIN-koodin, jota tarvitset kirjaston lainausautomaateilla.

Älä päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmiin (esim. Oodi/Sisu).

Muut asiakkaat (ei Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta)

Tilaa Helka-kortti täyttämällä verkkolomake. Kortti on noudettavissa kirjaston asiakaspalvelusta kolmen arkipäivän kuluttua tilauksesta. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.

Helka-kortin saat myös asioimalla kirjaston palvelupisteellä.

Huomaa, että poikkeustilanteen aikana 30.11.2020-23.5.2021 kirjastokortin voi noutaa ainoastaan pääkirjaston asiakaspalvelusta Kaisa-talosta. Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet ovat kiinni.

Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja, päivittää yhteystietosi ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja kirjautumalla asiakastietoihisi Helka-tietokannassa. Asiakastiedoissa pääset myös asettamaan PIN-koodin, jota tarvitset kirjaston lainausautomaateilla. Helkaan kirjautuminen edellyttää, että olet antanut kirjastolle sähköpostiosoitteesi.

Viikin kampuskirjaston ryhmätyöhuoneet sijaitsevat Pop-up Kirjastossa Infokeskuksen neljännessä kerroksessa. Ryhmätyöhuoneista osa on varattavissa O365-kalenterissa, osaa voi käyttää varaamatta.

Varustus ryhmätyöhuoneissa (maks. 4-12 hlöä): Kiinteä tietokone ja valkokangas. Tietokoneelle kirjaudutaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Oma kannettava VGA- tai HDMI-liitännällä.

Jos tarvitset ryhmätyöhuoneessa videotykkiä, voit lainata sen kirjastokortillasi asiakaspalvelusta. Videotykin voit varata käyttöösi etukäteen Office 365-kalenterista.

Varattavien ryhmätyöhuoneiden nimet O365-kalenterissa: Infokeskus, Library Group Study Room 412 ja 414

24h lukusali suljettiin kesäkuussa 2020 eikä se ole sellaisenaan käytössä enää Infokeskuksen remontin jälkeen. Jos sinulla on yhä kulkulupakortti 24h lukusaliin, voit palauttaa sen Viikin kampuskirjaston asiakaspalveluun. Täytettyäsi laskulomakkeen asiakaspalvelutiskillä kirjasto palauttaa panttimaksun tilillesi. 

Kirjaston tilamuutosprojekti kytkeytyy laajempaan Helsingin yliopiston korjaus- ja muutoshankkeeseen, jonka aikana koko Infokeskus Korona uudistuu. Infokeskuksen muutostyöt toteutetaan kahdessa vaiheessa:

  • Ensimmäisessä vaiheessa, kesä 2020 – kesä 2021, muutostöitä tehdään Infokeskuksen 1.-3. kerroksissa.
  • Toisessa vaiheessa, kesä 2021 – kesä 2022, muutostöitä tehdään Infokeskuksen 4.-5. kerroksissa.

Helsingin yliopiston kirjaston tavoitteena on luoda monipuolinen ja joustava oppimisympäristötila yhteistyössä kaupunginkirjaston kanssa. Uudistetut kirjastotilat avataan Infokeskuksen 1.-3. kerroksessa aikaisintaan syksyllä 2021.

  • Kampuskirjaston luku- ja työskentelypaikkojen nykyinen määrä, noin 270, säilyy.
  • Ryhmätyö- ja hiljaisen työskentelyn tilojen määrä säilyy ennallaan ja ryhmätyötilojen varustus uusitaan.
  • Kirjojen lainaus- ja palautuspisteitä uudistetaan.
  • E-aineistot tuodaan enemmän esille oppimisympäristössä.
  • Painettu aineisto järjestetään selkeästi Infokeskuksen kerroksiin 1.-3.