Uudistetut kirjastotilat avataan Infokeskus Koronassa perjantaina 1.10.2021.

Kampuskirjasto sijaitsee kolmessa kerroksessa (K1-2). Uudistetuissa tiloissa on noin 350 työskentelypaikkaa. 

  • Sisääntulokerroksen (1. krs) työskentelypaikat on tarkoitettu yhdessä työskentelyyn, etäluentojen seuraamiseen ja pikaiseen piipahdukseen. 
  • 2. kerroksen avoimessa kirjastotilassa työskennellään ja opiskellaan itsenäisesti. Työskentelyyn on varattu sähköpöytiä, tietokonepaikkoja yliopistolaisille, seisoma- ja istumapaikkoja sekä nojatuoleja ja sohvia. 
  • Ryhmätyötilat on keskitetty kerroksiin K1 ja 2. Helsingin yliopiston opiskelijoiden varattavissa on 16 ryhmätyötilaa, jotka sopivat 2-10 hengelle. 
  • Kerroksessa K1 on kaksi hiljaisen opiskelun tilaa. 
  • Kurssikirjat ovat 1. kerroksessa, sarjat, käsikirjat ja luokituksen mukaiset kirjakokoelmat ovat 2. kerroksessa, ja lehdet kerroksessa K1.

Lue lisää uutisesta: Oppimisen talon kirjastot avautuvat Viikissä pe 1.10.

Kaikkien kirjaston käyttäjien tulee noudattaa kirjastossa esillä olevia turvallisuusohjeita. Pitämällä huolta itsestäsi pidät huolta myös muista.

Jokainen asiakas vastaa itse siitä, että toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti kaikissa kirjaston tiloissa. 

  • Kirjaston tiloissa kasvomaskia voi käyttää oman harkinnan mukaan. Vahtimestarit jakavat ilmaisia maskeja. Kirjastossa on myös myynnissä kasvomaskeja.
  • Pidä riittävä etäisyys muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan.
  • Huolehdi hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta.
  • Tule kirjastoon vain terveenä.
  • Puhdista yhteiskäytössä olevat laitteet puhdistuspyyhkeellä. Puhdistuspyyhkeitä saat kirjaston asiakaspalvelusta tai vahtimestareilta.

Helsingin yliopiston opiskelijat

Helka-kortti Opiskelu-palvelussa
Voit hankkia Helka-kortin digitaalisena Opiskelu-palvelussa. Helka-kortti on heti käyttövalmis etkä tarvitse lainkaan fyysistä kirjastokorttia.

  1. Kirjaudu Opiskelu-palveluun yliopiston käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Kirjautumisen jälkeen näet Helka-kortti-kuvakkeen sivun oikeassa yläkulmassa. Mobiililaitteella Helka-kortti löytyy hampurilaisvalikosta oikeassa yläkulmassa.  
  2. Palvelu ohjaa sinut ensin aktivoimaan asiakastietosi Helka-tietokannassa. Aktivoinnin jälkeen voit hankkia Helka-kortin Opiskelu-palvelussa ohjeiden mukaisesti.
  3. Aseta PIN-koodi ja paina tallenna. Helka-korttisi on luotu ja se on heti valmis käyttöön.

Kirjojen varaaminen, lainojen uusiminen ja myöhästymismaksujen maksaminen onnistuvat kirjautumalla  asiakastietoihisi Helka-tietokannassa. Älä kuitenkaan päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja muut yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmään (Sisu).

Helka-kortti kirjaston asiakaspalvelupisteeltä
Kirjastokortin voi hankkia myös fyysisenä. Kortti noudetaan kirjaston asiakaspalvelupisteeltä.  

  1. Aktivoi ensin asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi.
  2. Voit noutaa Helka-kortin kirjaston asiakaspalvelusta heti sen jälkeen, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Kortin voi noutaa mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.
  3. Aseta PIN-koodi asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodia tarvitset vain kirjaston lainausautomaateilla lainatessasi painettua aineistoa.

Kirjojen varaaminen, lainojen uusiminen ja myöhästymismaksujen maksaminen onnistuvat kirjautumalla  asiakastietoihisi Helka-tietokannassa. Älä kuitenkaan päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja muut yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmään (Sisu).

Helsingin yliopiston henkilökunta

  1. Aktivoi asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi.
  2. Nouda Helka-kortti kirjaston asiakaspalvelusta sen jälkeen, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.
  3. Aseta PIN-koodi asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodia tarvitset vain kirjaston lainausautomaateilla lainatessasi painettua aineistoa.

Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja ja uusia lainoja asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. Älä kuitenkaan päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja muut yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmään.

Muut asiakkaat (ei Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta)

  1. Hae Helka-korttia tällä verkkolomakkeella. Lomake pyytää ensin vain sähköpostiosoitteesi. Sen jälkeen pääset täyttämään kirjastokorttia varten tarvittavat tiedot sähköpostiisi tulevan linkin kautta.
  2. Voit noutaa Helka-kortin kirjaston asiakaspalvelusta heti, kun olet saanut Tervetuloa asiakkaaksi-sähköpostiviestin Helka-tietokannasta. Kortin voi noutaa mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.
  3. Aseta PIN-koodi asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodia tarvitset vain kirjaston lainausautomaateilla lainatessasi painettua aineistoa. Helkaan kirjautuminen edellyttää, että olet antanut kirjastolle sähköpostiosoitteesi.
  4. Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja, päivittää yhteystietosi ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja kirjautumalla asiakastietoihisi Helka-tietokannassa.
  • Chat kirjaston verkkosivuilla palvelee arkisin klo 9-16.
  • Kaisa-talon puhelinpalvelu päivystää numerossa 02941 23920. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 8-20 ja lauantaisin klo 11-17.
  • Pääkirjaston asiakaspalvelupiste Kaisa-talossa on avoinna arkisin klo 10-19 ja lauantaisin klo 11-17.
  • Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet Kumpulassa, Meilahdessa ja Viikissä ovat avoinna arkisin klo 10-17.

Asiakastiedustelut, palvelupyynnöt ja palautteet voit antaa myös verkkolomakkeella tai sähköpostitse.

Kirjaston henkilöstö tekee pääosin etätyötä. Voit olla yhteydessä kirjaston asiantuntijoihin normaalien palveluosoitteiden kautta.