Kirjasto siirtyy laajempiin lukukauden aukioloaikoihin ma 23.8. alkaen. Kaisa-talo ja Oppimiskeskus Aleksandria ovat avoinna myös lauantaisin 4.9. alkaen.

Kaisa-talo

  • Kokoelmat ja puolet lukupaikoista käytettävissä arkisin klo 8-20 ja lauantaisin klo 11-17.
  • Sisäänkäynti pääovesta (Fabianinkatu 30) sekä Kaisaniemenkadun ja metrotason sisäänkäynneiltä hissillä. Vuorikadun sisäänkäynti on suljettu toistaiseksi.
  • Kokoelmia ja asiakastiloja on pois käytöstä sprinkleriremontin vuoksi.

Viikin Pop-up Kirjasto

Kumpulan ja Meilahden kampuskirjastot

Kokoelmat, puolet lukupaikoista ja ryhmätyöhuoneet käytettävissä

  • Kumpulassa arkisin klo 8-18 ja
  • Meilahdessa arkisin klo 8-20.

Oppimiskeskukset

  • Minervan oppimiskeskus on avoinna arkisin klo 8-17:45. 
  • Aleksandria on avoinna arkisin klo 8-19:45 ja lauantaisin klo 11-16:45. Kulku yökäyttöavaimella aukioloaikojen ulkopuolella ei ole käytössä toistaiseksi.
  • Oppimiskeskusten tietokone- ja lukupaikoista on käytössä noin puolet.

Muutoksia kirjaston aukioloaikoihin voi poikkeustilanteen aikana tulla nopeasti. Kirjasto seuraa Helsingin yliopiston ja Aluehallintoviraston suosituksia ja määräyksiä.

Helsingin yliopiston opiskelijat

Helka-kortti Opiskelu-palvelussa
Voit hankkia Helka-kortin digitaalisena Opiskelu-palvelussa. Helka-kortti on heti käyttövalmis etkä tarvitse lainkaan fyysistä kirjastokorttia.

  1. Kirjaudu Opiskelu-palveluun yliopiston käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Kirjautumisen jälkeen näet Helka-kortti-kuvakkeen sivun oikeassa yläkulmassa. Mobiililaitteella Helka-kortti löytyy hampurilaisvalikosta oikeassa yläkulmassa.  
  2. Palvelu ohjaa sinut ensin aktivoimaan asiakastietosi Helka-tietokannassa. Aktivoinnin jälkeen voit hankkia Helka-kortin Opiskelu-palvelussa ohjeiden mukaisesti.
  3. Aseta PIN-koodi ja paina tallenna. Helka-korttisi on luotu ja se on heti valmis käyttöön.

Kirjojen varaaminen, lainojen uusiminen ja myöhästymismaksujen maksaminen onnistuvat kirjautumalla  asiakastietoihisi Helka-tietokannassa. Älä kuitenkaan päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja muut yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmään (Sisu).

Helka-kortti kirjaston asiakaspalvelupisteeltä
Kirjastokortin voi hankkia myös fyysisenä. Kortti noudetaan kirjaston asiakaspalvelupisteeltä.  

  1. Aktivoi ensin asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi.
  2. Voit noutaa Helka-kortin kirjaston asiakaspalvelusta heti sen jälkeen, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Kortin voi noutaa mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.
  3. Aseta PIN-koodi asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodia tarvitset vain kirjaston lainausautomaateilla lainatessasi painettua aineistoa.

Kirjojen varaaminen, lainojen uusiminen ja myöhästymismaksujen maksaminen onnistuvat kirjautumalla  asiakastietoihisi Helka-tietokannassa. Älä kuitenkaan päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja muut yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmään (Sisu).

Helsingin yliopiston henkilökunta

  1. Aktivoi asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi.
  2. Nouda Helka-kortti kirjaston asiakaspalvelusta sen jälkeen, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.
  3. Aseta PIN-koodi asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodia tarvitset vain kirjaston lainausautomaateilla lainatessasi painettua aineistoa.

Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja ja uusia lainoja asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. Älä kuitenkaan päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja muut yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmään.

Muut asiakkaat (ei Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta)

  1. Hae Helka-korttia tällä verkkolomakkeella. Lomake pyytää ensin vain sähköpostiosoitteesi. Sen jälkeen pääset täyttämään kirjastokorttia varten tarvittavat tiedot sähköpostiisi tulevan linkin kautta.
  2. Voit noutaa Helka-kortin kirjaston asiakaspalvelusta heti, kun olet saanut Tervetuloa asiakkaaksi-sähköpostiviestin Helka-tietokannasta. Kortin voi noutaa mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.
  3. Aseta PIN-koodi asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodia tarvitset vain kirjaston lainausautomaateilla lainatessasi painettua aineistoa. Helkaan kirjautuminen edellyttää, että olet antanut kirjastolle sähköpostiosoitteesi.
  4. Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja, päivittää yhteystietosi ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja kirjautumalla asiakastietoihisi Helka-tietokannassa.

Huomaathan, että poikkeusaikana asiakaspalvelussamme on ruuhkaa ja vastausaika voi olla tavallista pidempi.

  • Chat kirjaston verkkosivuilla palvelee arkisin klo 9-16. 
  • Kaisa-talon puhelinpalvelu päivystää numerossa 02941 23920. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 8-20 ja lauantaisin klo 11-17.
  • Pääkirjaston asiakaspalvelupiste Kaisa-talossa on avoinna arkisin klo 10-19 ja lauantaisin klo 11-17.
  • Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet Kumpulassa ja Meilahdessa ovat avoinna arkisin klo 10-17 ja Viikissä arkisin klo 11-17.

Asiakastiedustelut, palvelupyynnöt ja palautteet voit antaa myös verkkolomakkeella tai sähköpostitse.

Kirjaston henkilöstö tekee pääosin etätyötä. Voit olla yhteydessä kirjaston asiantuntijoihin normaalien palveluosoitteiden kautta.

Kaikkien kirjaston käyttäjien tulee noudattaa kirjastossa esillä olevia turvallisuusohjeita. Pitämällä huolta itsestäsi pidät huolta myös muista.

Jokainen asiakas vastaa itse siitä, että toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti kaikissa kirjaston tiloissa. 

  • Kirjaston tiloissa käytetään aina kasvomaskia, paitsi jos olet tilassa yksin. Vahtimestarit jakavat ilmaisia maskeja. Kirjastossa on myös myynnissä kasvomaskeja.
  • Pidä riittävä etäisyys muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Ethän siirtele kalusteita niin, että turvavälejä ei ole enää mahdollista säilyttää.
  • Huolehdi hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta.
  • Tule kirjastoon vain terveenä.
  • Puhdista yhteiskäytössä olevat laitteet puhdistuspyyhkeellä. Puhdistuspyyhkeitä saat kirjaston asiakaspalvelusta tai vahtimestareilta.

Kokoelmat ja aineistot

Aineiston lainaus, palautus ja varausten nouto toimivat itsepalveluna. Kokoelmat ja aineistot ovat käytettävissä normaalisti: Voit hakea kirjoja hyllystä ja lainata ne lainausautomaatilla.

Käsikirjastoaineistot ovat käytettävissä normaalisti kirjaston tiloissa. Graduihin ja muuhun suljetun varaston aineistoon voit tehdä varauksia Helka-tietokannan kautta.

Kaisa-talon kokoelmia on väliaikaisesti pois käytöstä sprinkleriremontin vuoksi. Pois käytöstä olevista kokoelmista ei voi lainata eikä varata aineistoa. Aineistojen kohdalla on Helka-tietokannassa huomautus "Pois käytöstä xx.xx.-xx.xx.".  Lue tarkemmat tiedot Sprinkleriremontti-verkkosivulta.

Viikin kampuskirjaston kokoelmia on pois käytöstä kokoelmasiirtojen vuoksi. Lue tarkemmat tiedot Viikin Pop-up Kirjasto-verkkosivulta.

Asiakastilat ja laitteet

Kirjaston tiloissa käytetään aina kasvomaskia, paitsi jos olet tilassa yksin. Vahtimestarit jakavat ilmaisia maskeja. Kirjastossa on myös myynnissä kasvomaskeja.

Korona-ajan asiakasmäärärajoitusten vuoksi kirjaston lukupaikat on varattu ensisijaisesti Helsingin yliopistoyhteisön käyttöön. Luku- ja työskentelypaikoista on käytössä puolet, turvaväleiksi tarkoitetut paikat on merkitty. Käyttäjien tulee itse huolehtia turvavälien riittävästä noudattamisesta. Ethän siirtele kalusteita niin, että turvavälejä ei ole enää mahdollista säilyttää.

Ryhmätyötilat ja tutkijatilat ovat yliopistolaisten käytettävissä ja niitä voi varata Office365-kalenterissa.

Kirjaston tiloissa olevat tietokoneluokat ovat pois käytöstä toistaiseksi.

Kopiointi, tulostus ja skannaus on mahdollista monitoimilaitteilla. Monitoimilaitteet toimivat henkilökohtaisella tunnistekortilla. Niillä voit kopioida, skannata ja tulostaa, mikäli sinulla on Helsingin yliopiston käyttäjätunnus. Myös Print in City-palvelu on käytössä. Print in City ei vaadi Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta.

Puhdista yhteiskäytössä olevien laitteiden kosketuspinnat puhdistuspyyhkeellä käyttösi jälkeen. Puhdistuspyyhkeitä saat kirjaston asiakaspalvelusta.

Varaukset on järjestetty noutohyllyyn viimeisen noutopäivän ja varaustunnusten mukaan. Löydät viimeisen noutopäivän ja varaustunnuksen saapumisilmoituksesta, jonka Helka lähettää sähköpostiisi. Varaustunnus on henkilökohtainen ja pysyy samana kaikissa varauksissasi.

  • Avaa varauksen saapumisilmoitus sähköpostistasi, kun menet varaushyllylle.
  • Katso saapumisilmoituksesta varauksesi viimeinen noutopäivä. Noutopäivät on merkitty varaushyllyihin vihreillä lapuilla.
  • Mene kyseisen päivän kohdalle ja etsi varauksesi henkilökohtaisen varaustunnuksesi mukaan.
  • Muista lainata noutamasi varaukset automaatilla ennen kirjastosta poistumista.

Varatun aineiston voi lainata ainoastaan varauksen teossa käytetyllä kortilla. Noutamattomista varauksista peritään 3 €:n maksu. Jos et tarvitsekaan varaamaasi aineistoa, peru varaus asiakastiedoissasi Helkassa.

Kaisa-talossa ja Viikissä on käynnissä remontteja, jotka voivat ajoittain vaikuttaa työskentelyolosuhteisiin kirjastossa. Korjaustöistä aiheutuu jonkin verran ääntä ja tiloja on osittain pois käytöstä.

  • Kaisa-talon kokoelmia, lukupaikkoja ja ryhmätyötiloja on pois käytöstä vaiheittain automaattisen palonsammutusjärjestelmän remontin edetessä. Aineistojen kohdalla on Helka-tietokannassa huomautus "Pois käytöstä xx.xx.-xx.xx.". Suljettujen kokoelmien aineistoihin voi tehdä varauksia. Lue tarkemmat tiedot Sprinkleriremontti-verkkosivulta.

  • Viikin kampuskirjaston uudet tilat avautuvat Infokeskuksessa 1.10.21. Infokeskuksen muutostyöt vaikuttavat kampuskirjaston tiloihin kesään 2022 asti. Lue tarkemmat tiedot Viikin Pop-up Kirjasto-verkkosivulta.
Eräpäiviä on siirretty koronapoikkeusaikana. Näet lainojesi eräpäivät asiakastiedoissasi Helkassa ja voit itse vapaasti uusia lainojasi. 
 
Uusiminen ei onnistu eikä eräpäivät siirry, jos teokseen on varauksia, lainasi pisin sallittu uusinta-aika on täynnä tai olet lainauskiellossa.

Perintä poikkeustilan aikana

Palautuskehotukset lähtevät Helka-tietokannasta normaalisti myös koronapoikkeusaikana.

Perintä oli tauolla vuonna 2020 poikkeustilanteen vuoksi, mutta tänä vuonna perintää jatketaan jälleen. Vuoden 2020 aikana erääntyneiden lainojen perintä käynnistyy helmikuussa 2021.

Jos lainoissa tai maksuissa on epäselvyyttä, ota yhteyttä palveluosoitteeseen hulib-selvitykset@helsinki.fi

Sisäänkäynti Kaisa-taloon tapahtuu joko Fabianinkadun pääovesta tai hissillä Helsingin yliopiston metroaseman käytävätasolta (K1) ja Kaisaniemenkadulta (1. krs). 

Aleksandrian aulan sisäänkäynti on käytettävissä 14.6.2021 alkaen.

Sisäänkäynti Vuorikadun puolelta on toistaiseksi suljettu.

Kirjaston elektroniset kokoelmat ovat kaikkien yliopistolaisten käytössä etäyhteydellä paikasta riippumatta.

E-aineistoja voivat käyttää Helsingin yliopiston tutkijat, opettajat, opiskelijat ja henkilökunta, sekä Helsingin yliopiston avoimen yliopiston opiskelijat. E-aineistojen käyttö etänä kirjaston toimipaikkojen ulkopuolelta edellyttää yliopiston käyttäjätunnusta.

Poikkeustilan aikana voit opiskella tiedonhakua verkkokurssien, oppimateriaalien ja oppaiden avulla. 

Tiedonhankinnan etäohjaus

Jos tarvitset ohjausta tiedonhakuun tai aineistojen käyttöön, voit varata ajan etäohjaukseen. Löydät etäohjauksen valmistautumisohjeet ja linkin ajanvarauslomakkeeseen ohjesivulta

Webinaarit 

Voit selata kirjaston kurssivalikoimaa Opiskelijan ohjeissa.

 

Research Data Management basics -luennot

Aineistonhallinnan luennot (RDM basics) toteutetaan verkossa zoomilla. Zoom-linkki lähetetään ilmoittautuneille, joten ilmoittaudu koulutukseen ensin.

Akatemian haut ja aineistonhallintasuunnitelma

Hakujen yhteydessä järjestettävissä webinaareissa ja työpajoissa käydään läpi Suomen Akatemian aineistonhallintaan liittyvää ohjeistusta. Ks. lisätietoja kurssisivuilta.

Data Management Plan -ohjaukset

Datanhallinnan työpajojen (DMP workshops) lisäksi yliopiston datatuki tarjoaa henkilökohtaista neuvontaa aineistonhallintasuunnitelmien tekemisessä. Ota yhteyttä: datasupport@helsinki.fi

Helsingin yliopiston datatuki

Yliopiston datatuki palvelee Helsingin yliopiston tutkijoita tutkimusdatanhallinnan kysymyksissä. Ole yhteydessä sähköpostitse: datasupport@helsinki.fi