Kaisa-talo

  • Kokoelmat ja puolet lukupaikoista käytettävissä arkisin klo 8-18.
  • Sisäänkäynti pääovesta (Fabianinkatu 30) sekä Kaisaniemenkadun ja metrotason sisäänkäynneiltä hissillä. Vuorikadun sisäänkäynti on suljettu toistaiseksi.
  • Kokoelmia ja asiakastiloja kerroksissa 3, 4, 6 ja 7 on kesän aikana pois käytöstä sprinkleriremontin vuoksi.
    • Ryhmätyötilat 4. kerroksessa ovat pois käytöstä heinäkuussa. Ajantasaisen tilanteen käytössä olevista ryhmätyötiloista näet huoneiden O356-varauskalentereista.
    • Suljetuista kokoelmista ei voi lainata eikä varata aineistoa. Aineistojen kohdalla on Helka-tietokannassa huomautus "Pois käytöstä xx.xx.-xx.xx.".
    • Lue tarkemmat tiedot Sprinkleriremontti-verkkosivulta.
  •  

Viikin Pop-up Kirjasto

  • Kokoelmat, puolet lukupaikoista ja ryhmätyötilat 4. kerroksessa käytettävissä arkisin klo 11-18.
  • Kulkureiteissä on muutoksia 19.4.21 alkaen. Lue lisää uutisesta.

Kumpulan ja Meilahden kampuskirjastot

  • 21.6.-8.8.: Suljettu.
  • 9.8.-15.8.: Kumpula arkisin 8-15:15 ja Meilahti arkisin 8-18.

Oppimiskeskukset

  • Minervan oppimiskeskus avoinna arkisin klo 8-15:45. 
  • Aleksandria avoinna arkisin klo 8-17:45. Kulku yökäyttöavaimella aukioloaikojen ulkopuolella ei ole käytössä.
  • Oppimiskeskusten tietokone- ja lukupaikoista on käytössä noin puolet. Ryhmätyötilat pidetään suljettuina toistaiseksi.

Muutoksia kirjaston aukioloaikoihin voi poikkeustilanteen aikana tulla nopeasti. Kirjasto seuraa Helsingin yliopiston, Suomen valtion, HUS:n ja THL:n suosituksia ja määräyksiä.

Kaikkien kirjaston käyttäjien tulee noudattaa kirjastossa esillä olevia turvallisuusohjeita. Pitämällä huolta itsestäsi pidät huolta myös muista.

Jokainen asiakas vastaa itse siitä, että toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti kaikissa kirjaston tiloissa. 

  • Kirjaston tiloissa käytetään aina kasvomaskia, paitsi jos olet tilassa yksin. Vahtimestarit jakavat ilmaisia maskeja. Kirjastossa on myös myynnissä kasvomaskeja.
  • Pidä riittävä etäisyys muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan.
  • Huolehdi hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta.
  • Tule kirjastoon vain terveenä.
  • Puhdista yhteiskäytössä olevat laitteet puhdistuspyyhkeellä. Puhdistuspyyhkeitä saat kirjaston asiakaspalvelusta tai vahtimestareilta.

Kaisa-talo ja Viikki

Aineiston lainaus, palautus ja varausten nouto toimivat itsepalveluna. Kokoelmat ja aineistot ovat käytettävissä normaalisti: Voit hakea kirjoja hyllystä ja lainata ne lainausautomaatilla.

Kaisa-talon kokoelmia ja asiakastiloja kerroksissa 3, 4, 6 ja 7 on kesän aikana pois käytöstä sprinkleriremontin vuoksi. Aineistojen kohdalla on Helka-tietokannassa huomautus "Pois käytöstä xx.xx.-xx.xx.". Suljetuista kokoelmista ei voi lainata eikä varata aineistoa.

Kirjaston tiloissa käytetään aina kasvomaskia, paitsi jos olet tilassa yksin. Vahtimestarit jakavat ilmaisia maskeja. Kirjastossa on myös myynnissä kasvomaskeja.

Luku- ja työskentelypaikoista on käytössä puolet. Turvaväleiksi tarkoitetut paikat on merkitty. Käyttäjien tulee itse huolehtia turvavälien riittävästä noudattamisesta. Kaisa-talossa osa tiloista on varattu vain yliopistoyhteisön käyttöön. Alueet on merkitty erillisin kyltein.​ Kirjaston tiloissa olevat tietokoneluokat ovat pois käytöstä toistaiseksi.

Ryhmätyötilat Kaisa-talon 4. kerroksessa ovat pois käytöstä heinäkuussa. Ajantasaisen tilanteen käytössä olevista ryhmätyötiloista näet huoneiden O356-varauskalentereista. Lue tarkemmat tiedot Sprinkleriremontti-verkkosivulta.

Käsikirjastoaineistot ovat käytettävissä normaalisti kirjaston tiloissa. Graduihin ja muuhun suljetun varaston aineistoon voi tehdä varauksia Helka-tietokannan kautta.

Kopiointi, tulostus ja skannaus on mahdollista monitoimilaitteilla. Monitoimilaitteet toimivat henkilökohtaisella tunnistekortilla. Niillä voit kopioida, skannata ja tulostaa, mikäli sinulla on Helsingin yliopiston käyttäjätunnus. Myös Print in City-palvelu on käytössä. Print in City ei vaadi Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta.

Puhdista yhteiskäytössä olevien laitteiden kosketuspinnat puhdistuspyyhkeellä käyttösi jälkeen. Puhdistuspyyhkeitä saat kirjaston asiakaspalvelusta.

Viikissä kirjasto palvelee omatoimikirjastona. Asiakaspalvelupiste kampuskirjastossa on kiinni.

Kumpula ja Meilahti

Kampuskirjastot ovat kiinni 21.6.-8.8.2021. Kumpulan ja Meilahden kirjoilla on pitkät laina-ajat kesällä: lainoihin tulee eräpäiväksi 12.8.21.

Voit varata kirjoja Kumpulan ja Meilahden kokoelmista noudettavaksi Kaisa-taloon tai Viikkiin. Tee varaus normaalisti Helka-tietokannassa. Kun saat Helkasta saapumisilmoituksen, kirja on noudettavissa itsepalveluna varaushyllystä.

Lähtökohtaisesti opiskelija ei voi tilata ei-kotilainaan aineistoa suljetusta kampuskirjastosta. Jos kuitenkin on jokin esim. opintojen valmistumiseen liittyvä pakottava tarve saada aineisto ennen elokuun alkua, voit ottaa yhteyttä kirjastoon (kirjasto@helsinki.fi, p. 02941 23920). Tilanteet arvioidaan tapauskohtaisesti.

Kumpulan ja Meilahden palautusluukut tyhjennetään maanantaisin ja torstaisin. Lainasi eivät siis välttämättä näy heti palautuneina ja sakkoja kertyy, jos lainat ovat myöhässä.

  • Kumpulan palautusluukku sijaitsee Physicumin pääoven oikealla puolella seinässä harmaan sivuoven vieressä.
  • Meilahden palautusluukku sijaitsee Haartman-instituutin aulassa (Haartmaninkatu 3). Instituutti on kesällä avoinna ma-pe klo 7:45-15:30.

Helsingin yliopiston opiskelijat

  1. Aktivoi asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi.
  2. Nouda Helka-kortti kirjaston asiakaspalvelusta sen jälkeen, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia. Huomaa, että kirjastokortin voi toistaiseksi noutaa ainoastaan pääkirjaston asiakaspalvelusta Kaisa-talosta. Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet ovat kiinni.
  3. Aseta PIN-koodi asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodia tarvitset vain kirjaston lainausautomaateilla lainatessasi painettua aineistoa.
  4. Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa.
  5. Älä päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmään (Sisu).

Mobiilikirjastokortti
Syksystä 2021 lähtien Helsingin yliopiston uudet opiskelijat voivat hankkia Helka-kortin virtuaalisena Opiskelu-palvelussa. Mobiilikirjastokortti on heti käyttövalmis. Jos hankit Helka-kortin mobiilisena Opiskelu-palvelun kautta, et tarvitse lainkaan muovista Helka-korttia. Huomaa, että palvelu ei ole vielä käytössä. Mobiilikirjastokortti on haettavissa aikaisintaan elokuun lopulta 2021.

Helsingin yliopiston henkilökunta

  1. Aktivoi asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi.
  2. Nouda Helka-kortti kirjaston asiakaspalvelusta sen jälkeen, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia. Huomaa, että kirjastokortin voi toistaiseksi noutaa ainoastaan pääkirjaston asiakaspalvelusta Kaisa-talosta. Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet ovat kiinni.
  3. Aseta PIN-koodi asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodia tarvitset vain kirjaston lainausautomaateilla lainatessasi painettua aineistoa.
  4. Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja ja uusia lainoja asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa.
  5. Älä päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmään.

Muut asiakkaat (ei Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta)

  1. Tilaa Helka-kortti täyttämällä verkkolomake.
  2. Nouda Helka-kortti kirjaston asiakaspalvelusta kolmen arkipäivän kuluttua tilauksesta. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia. Huomaa, että kirjastokortin voi toistaiseksi noutaa ainoastaan pääkirjaston asiakaspalvelusta Kaisa-talosta. Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet ovat kiinni.
  3. Aseta PIN-koodi asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodia tarvitset vain kirjaston lainausautomaateilla lainatessasi painettua aineistoa. Helkaan kirjautuminen edellyttää, että olet antanut kirjastolle sähköpostiosoitteesi.
  4. Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja, päivittää yhteystietosi ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja kirjautumalla asiakastietoihisi Helka-tietokannassa.

Huomaathan, että poikkeusaikana asiakaspalvelussamme on ruuhkaa ja vastausaika voi olla tavallista pidempi.

  • Chat kirjaston verkkosivuilla palvelee arkisin klo 10-15. 
  • Kaisa-talon puhelinpalvelu päivystää numerossa 02941 23920. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 8-18.
  • Pääkirjaston asiakaspalvelupiste Kaisa-talossa on avoinna arkisin klo 10-18.
  • Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet Kumpulassa, Meilahdessa ja Viikissä ovat kiinni toistaiseksi.

Asiakastiedustelut, palvelupyynnöt ja palautteet voit antaa myös verkkolomakkeella tai sähköpostitse.

Kirjaston henkilöstö tekee pääosin etätyötä. Voit olla yhteydessä kirjaston asiantuntijoihin normaalien palveluosoitteiden kautta.

Huomaathan, että Kaisa-talossa, Minervassa ja Viikissä on käynnissä remontteja, jotka voivat ajoittain vaikuttaa työskentelyolosuhteisiin kirjastossa. Korjaustöistä aiheutuu jonkin verran ääntä ja tiloja on osittain pois käytöstä.

  • Kaisa-talon kokoelmia ja asiakastiloja kerroksissa 3, 4, 6 ja 7 on kesän aikana pois käytöstä sprinkleriremontin vuoksi. Aineistojen kohdalla on Helka-tietokannassa huomautus "Pois käytöstä xx.xx.-xx.xx.". Suljetuista kokoelmista ei voi lainata eikä varata aineistoa. Lue tarkemmat tiedot Sprinkleriremontti-verkkosivulta.
  • Minervan K2-kerroksessa jatkuu teknisten tilojen remontti kesäkuun 2021 loppuun saakka. Oppimiskeskuksen ryhmätyötila K230 on pois käytöstä.
  • Infokeskuksen muutostyöt vaikuttavat Viikin kampuskirjaston tiloihin ja palveluihin kesään 2022 asti.

Sisäänkäynti Kaisa-taloon tapahtuu joko Fabianinkadun pääovesta tai hissillä Helsingin yliopiston metroaseman käytävätasolta (K1) ja Kaisaniemenkadulta (1. krs). 

Aleksandrian aulan sisäänkäynti on käytettävissä 14.6.2021 alkaen.

Sisäänkäynti Vuorikadun puolelta on toistaiseksi suljettu.

Kirjaston elektroniset kokoelmat ovat kaikkien yliopistolaisten käytössä etäyhteydellä paikasta riippumatta.

E-aineistoja voivat käyttää Helsingin yliopiston tutkijat, opettajat, opiskelijat ja henkilökunta, sekä Helsingin yliopiston avoimen yliopiston opiskelijat. E-aineistojen käyttö etänä kirjaston toimipaikkojen ulkopuolelta edellyttää yliopiston käyttäjätunnusta.

Voit tehdä varauksia kaikkeen kirjaston aineistoon Helka-tietokannassa. Kurssikirjan voi varata vain silloin, kun kaikki kappaleet ovat lainassa.

Valitse noutopaikka, josta haluat aineiston noutaa. Näet kunkin aineiston kohdalla Helkassa vain ne vaihtoehdot, joista kyseisen aineiston voi noutaa. Kumpulaa ja Meilahtea ei voi valita noutopaikaksi 14.6.-8.8. välisenä aikana, koska kampuskirjastot ovat kiinni kesällä.

  • Jos kaikki kappaleet ovat lainassa, kirjan noutopaikaksi voi valita minkä tahansa yliopiston kirjaston toimipaikan.
  • Jos kirja on hyllyssä saatavana, noutopaikaksi ei voi valita sitä toimipaikkaa jonka kokoelmissa kirja on. Poikkeuksena erityispalveluasiakkaat ja Helsingin yliopiston henkilökuntaan kuuluvat, jotka voivat valita noutopaikaksi myös sen toimipaikan, jonka kokoelmissa kirja on.

Kaisa-talon kurssikirjat ovat pois käytöstä 8.-25.7. Kaisa-talon hyllyssä oleviin kurssikirjoihin voi heinäkuun aikana tehdä varauksia Helkassa, ja ne noudetaan kun remontti on valmis. Saat Helkasta saapumisilmoituksen, kun varauksesi on noudettavissa itsepalveluna noutohyllystä.

Miten löydän varaukseni hyllystä?

Varaukset on järjestetty noutohyllyyn viimeisen noutopäivän ja varaustunnusten mukaan. Löydät viimeisen noutopäivän ja varaustunnuksen saapumisilmoituksesta, jonka Helka lähettää sähköpostiisi. Varaustunnus on henkilökohtainen ja pysyy samana kaikissa varauksissasi.

  • Avaa varauksen saapumisilmoitus sähköpostistasi, kun menet varaushyllylle.
  • Katso saapumisilmoituksesta varauksesi viimeinen noutopäivä. Noutopäivät on merkitty varaushyllyihin vihreillä lapuilla.
  • Mene kyseisen päivän kohdalle ja etsi varauksesi henkilökohtaisen varaustunnuksesi mukaan.
  • Muista lainata noutamasi varaukset automaatilla ennen kirjastosta poistumista.

Varatun aineiston voi lainata ainoastaan varauksen teossa käytetyllä kortilla. Noutamattomista varauksista peritään 3 €:n maksu. Jos et tarvitsekaan varaamaasi aineistoa, peru varaus asiakastiedoissasi Helkassa.

Eräpäiviä on siirretty poikkeusaikana. Näet lainojesi eräpäivät asiakastiedoissasi Helkassa ja voit itse vapaasti uusia lainojasi. 
 
Uusiminen ei onnistu eikä eräpäivät siirry, jos teokseen on varauksia, lainasi pisin sallittu uusinta-aika on täynnä tai olet lainauskiellossa.
 

Kumpulan ja Meilahden kirjoilla on pitkät laina-ajat kesällä: lainoihin tulee eräpäiväksi 12.8.21.

 

Perintä poikkeustilan aikana

Palautuskehotukset lähtevät Helka-tietokannasta normaalisti poikkeustilan aikana. Myös toinen palautuskehotus, jossa varoitetaan perinnästä, lähtee asiakkaille normaalisti.

Perintä oli tauolla vuonna 2020 poikkeustilanteen vuoksi, mutta tänä vuonna perintää jatketaan jälleen. Vuoden 2020 aikana erääntyneiden lainojen perintä käynnistyy helmikuussa 2021.

Jos lainoissa tai maksuissa on epäselvyyttä, ota yhteyttä palveluosoitteeseen hulib-selvitykset@helsinki.fi

Voit palauttaa kirjoja Kaisa-taloon ja Viikkiin kirjastojen aukioloaikoina. Palautusluukkuihin kirjoja voi palauttaa kellon ympäri Kaisa-talossa ja Kumpulassa. Meilahdessa kirjoja voi palauttaa Haartman-instituutin palautuslaatikkoon rakennuksen aukioloaikoina.

  • Kumpulan ja Meilahden palautusluukut tyhjennetään maanantaisin ja torstaisin. Lainasi eivät siis välttämättä näy heti palautuneina ja sakkoja kertyy, jos lainat ovat myöhässä.
  • Kumpulan palautusluukku sijaitsee Physicumin pääoven oikealla puolella seinässä harmaan sivuoven vieressä.
  • Meilahden palautusluukku sijaitsee Haartman-instituutin aulassa (Haartmaninkatu 3). Instituutti on kesällä avoinna ma-pe klo 7:45-15:30.
  • Kaisa-talon pääsisäänkäynnin (Fabianinkatu 30) vasemmalla puolella on yöpalautusluukku, joka aukeaa kirjastokortilla. Lainat merkitään palautetuiksi seuraavana aukiolopäivänä. Jos Kaisa-talon yöpalautusluukussa on toimintahäiriöitä, kirjat voi palauttaa Kumpulan kampuskirjaston palautusluukkuun.
Poikkeustilan aikana voit opiskella tiedonhakua verkkokurssien, oppimateriaalien ja oppaiden avulla. 

Tiedonhankinnan etäohjaus

Jos tarvitset ohjausta tiedonhakuun tai aineistojen käyttöön, voit varata ajan etäohjaukseen. Löydät etäohjauksen valmistautumisohjeet ja linkin ajanvarauslomakkeeseen ohjesivulta

Webinaarit 

Löydät tarkemmat aikataulut ja ilmoittautumisohjeet Sisusta. Voit selata kursseja Opiskelu-palvelun Opintotarjonta-näkymässä hakusanalla “LIB-”. Voit hakea yksittäistä kurssia myös kurssikohtaisella koodilla > lista kurssien koodeista.

 

Research Data Management basics -luennot

Aineistonhallinnan luennot (RDM basics) toteutetaan verkossa zoomilla. Zoom-linkki lähetetään ilmoittautuneille, joten ilmoittaudu koulutukseen ensin.

Akatemian haut ja aineistonhallintasuunnitelma

Hakujen yhteydessä järjestettävissä webinaareissa ja työpajoissa käydään läpi Suomen Akatemian aineistonhallintaan liittyvää ohjeistusta. Ks. lisätietoja kurssisivuilta.

Data Management Plan -ohjaukset

Datanhallinnan työpajojen (DMP workshops) lisäksi yliopiston datatuki tarjoaa henkilökohtaista neuvontaa aineistonhallintasuunnitelmien tekemisessä. Ota yhteyttä: datasupport@helsinki.fi

Helsingin yliopiston datatuki

Yliopiston datatuki palvelee Helsingin yliopiston tutkijoita tutkimusdatanhallinnan kysymyksissä. Ole yhteydessä sähköpostitse: datasupport@helsinki.fi