Muutoksia kirjaston aukioloaikoihin voi poikkeustilanteen aikana tulla nopeastikin. Kirjasto seuraa Helsingin yliopiston, Suomen valtion, HUS:n ja THL:n poikkeustilanteen suosituksia ja määräyksiä.

Kaisa-talo

Pääkirjaston rajoitetut palvelut ovat käytettävissä arkisin klo 8-20.

  • Painetun aineiston lainaus ja varausten nouto 3. kerroksesta.
  • Muut kerrokset sekä kaikki luku-, työskentely- ja ryhmätyötilat on suljettu ainakin 14.3.21 asti.
  • Sisäänkäynti Kaisa-taloon ainoastaan pääovesta (Fabianinkatu 30).
  • Esteetön kulku järjestetään pyynnöstä Kaisaniemenkadun ja metrotason sisäänkäynniltä hissillä. Katso lisätiedot kohdasta Kaisa-talon sisäänkäynnit poikkeustilan aikana.
  • Well Cafe Kaisa-talo Vuorikadulla on suljettu toistaiseksi.

Viikin Pop-up Kirjasto

Varausten itsepalvelunouto on mahdollista arkisin klo 11-18 välillä.

  • Painetun aineiston nouto varaushyllystä, kirjojen lainaus ja palautus automaatilla.
  • Kokoelma-alueet sekä kaikki luku-, työskentely- ja ryhmätyötilat on suljettu ainakin 14.3.21 asti.

Kumpulan ja Meilahden kampuskirjastot

Kumpulan kampuskirjasto sekä Meilahden kampuskirjasto, Terkko Health Hub ja oppimiskeskus Mocoma ovat suljettuina ainakin 14.3.2021 asti. 

    Oppimiskeskukset

    Minervan oppimiskeskus on suljettu ainakin 14.3.2021 asti.

    Aleksandria on suljettu ainakin 14.3.2021 asti. Ei kulkua myöskään yökäyttöavaimella toistaiseksi. Pääsy Examinarium-tenttiakvaarioon ja muut erityistilanteet, ole hyvä ja ota yhteyttä vahtimestariin: puh. 02941 23265, tai email fabianink28-vahti@helsinki.fi

    Jokainen asiakas vastaa itse siitä, että toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti kaikissa kirjaston tiloissa. 

    Pitämällä huolta itsestäsi pidät huolta myös muista.

    • Tule kirjastoon vain terveenä. 
    • Käytä kasvomaskia.
    • Vältä pitkäkestoista ja turhaa oleskelua kirjaston tiloissa, asioi ripeästi.
    • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta.
    • Pidä riittävä etäisyys muihin asiakkaisiin ja kirjaston henkilökuntaan.
    • Puhdista yhteiskäytössä olevien koneiden näppäimistö ja hiiri puhdistuspyyhkeellä. Puhdistuspyyhkeitä saat kirjaston asiakaspalvelusta tai vahtimestareilta.
    • Aineiston lainaus ja varausten nouto vain rajatuilta alueilta. Muut kirjaston tilat on suljettu.
    • Noudata kirjastossa esillä olevia koronapoikkeustilan toimintaohjeita.

    Painetun aineiston lainaus pääkirjastossa Kaisa-talossa on mahdollista kaikille Helsingin yliopiston kirjaston asiakkaille, joilla on Helka-kortti. Voit tilata kirjoja myös Kumpulan, Meilahden ja Viikin kampuskirjastojen kokoelmista noudettavaksi Kaisa-taloon. Tilaus onnistuu tekemällä kirjaan normaalin varauksen Helka-tietokannassa.

    Kaisa-talon sisääntulokerros (3. krs) on avoinna arkisin klo 8-20. Muut kerrokset on suljettu.

    • Kurssikirja-, lyhytlaina- ja tukiaineistokokoelmat ovat käytettävissä: Voit hakea paikalla olevia kirjoja suoraan kokoelmahyllystä ja lainata ne itsepalveluna automaatilla.
    • Voit tilata kirjoja Kaisa-talon muista kokoelmakerroksista noudettavaksi 3. kerrokseen. Tilaus onnistuu tekemällä kirjaan normaalin varauksen Helka-tietokannassa. Kun saat Helkasta saapumisilmoituksen, kirja on noudettavissa 3. kerroksen kirjojen noutoalueelta.
    • Saapuneet varaukset ja etukäteen tilatut aineistot noudetaan itsepalveluna kirjojen noutoalueelta. Vain yksi henkilö kerrallaan noutoalueelle.
      • Varaukset on järjestetty noutohyllyyn viimeisen noutopäivän ja varaustunnusten mukaan. 
      • Löydät viimeisen noutopäivän ja varaustunnuksen saapumisilmoituksesta, jonka Helka lähettää sähköpostiisi. Varaustunnus on henkilökohtainen ja pysyy samana kaikissa varauksissasi.
      • Avaa varauksen saapumisilmoitus sähköpostistasi, kun menet varaushyllylle.
      • Katso saapumisilmoituksesta varauksesi viimeinen noutopäivä. Noutopäivät on merkitty varaushyllyihin vihreillä lapuilla.
      • Mene kyseisen päivän kohdalle ja etsi varauksesi henkilökohtaisella varaustunnuksellasi. Varaukset ovat aakkosjärjestyksessä varaustunnuksen ensimmäisen kirjaimen mukaan.
      • Muista lainata noutamasi varaukset automaatilla ennen kirjastosta poistumista.
    • Ei-lainattavan käsikirjastoaineiston saat käyttöön asioimalla kirjaston asiakaspalvelupisteellä. Käsikirjastoaineistoa ovat mm. lehdet, käsikirjat, painetut gradut ja osa digigraduista. Käsikirjastoaineiston pyyntöjä noudetaan arkisin klo 10-18. Katso lisätiedot kohdasta Pääsy käsikirjastoaineistoon.
    • Lainaus- ja palautusautomaatit sekä kirjastokioskit ovat käytettävissä pikaiseen asiointiin. Puhdista laitteiden kosketuspinnat puhdistuspyyhkeellä käyttösi jälkeen. Puhdistuspyyhkeitä saat kirjaston asiakaspalvelusta.
    • Elektronisten aineistojen käyttöä kirjaston tiloissa on rajoitettu. Katso lisätiedot kohdasta E-aineistot apuna etäopiskelussa.
    • Kopiointi ja skannaus on mahdollista monitoimilaitteella. Monitoimilaite toimii henkilökohtaisella tunnistekortilla; voit kopioida ja skannata käsikirjastoaineistoa mikäli sinulla on Helsingin yliopiston käyttäjätunnus. Print in City-palvelu ei ole käytössä.
    • Kirjaston asiakaspalvelupiste on avoinna arkisin klo 10-19. Katso lisätiedot kohdasta Asiakaspalvelun yhteystiedot.
    • Luku-, työskentely-, ryhmätyö- ja virkistysalueet ovat pois käytöstä. Vältä turhaa oleskelua kirjastossa, asioi ripeästi. Älä jää aulaan istuskelemaan.

    Varatun aineiston itsepalvelunouto on mahdollista Viikin Pop-up Kirjastossa 2.2.21 alkaen. 

    Voit tilata kirjoja myös Kumpulan, Meilahden ja Kaisa-talon kokoelmista noudettavaksi Viikkiin. Tilaus onnistuu tekemällä kirjaan normaalin varauksen Helka-tietokannassa. Kun saat Helkasta saapumisilmoituksen, kirja on noudettavissa Pop-up Kirjastosta kampuskirjaston noutohyllystä.

    Pop-up Kirjasto Infokeskuksen 4. kerroksessa on avoinna arkisin klo 11-18.

    • Yli 12-vuotiaiden tulee käyttää kasvomaskia Pop-up Kirjaston tiloissa.
    • Saapuneet varaukset ja etukäteen tilatut aineistot noudetaan itsepalveluna kirjojen noutohyllystä. Vain yksi henkilö kerrallaan varausten noutoalueelle.
      • Varaukset on järjestetty noutohyllyyn viimeisen noutopäivän ja varaustunnusten mukaan. 
      • Löydät viimeisen noutopäivän ja varaustunnuksen saapumisilmoituksesta, jonka Helka lähettää sähköpostiisi. Varaustunnus on henkilökohtainen ja pysyy samana kaikissa varauksissasi.
      • Avaa varauksen saapumisilmoitus sähköpostistasi, kun menet varaushyllylle.
      • Katso saapumisilmoituksesta varauksesi viimeinen noutopäivä. Noutopäivät on merkitty varaushyllyihin vihreillä lapuilla.
      • Mene kyseisen päivän kohdalle ja etsi varauksesi henkilökohtaisella varaustunnuksellasi. Varaukset ovat aakkosjärjestyksessä varaustunnuksen ensimmäisen kirjaimen mukaan.
      • Muista lainata noutamasi varaukset automaatilla ennen kirjastosta poistumista.
    • Lainaus- ja palautusautomaatit ovat käytettävissä. Puhdista laitteiden kosketuspinnat puhdistuspyyhkeellä käyttösi jälkeen.
    • Kampuskirjaston asiakaspalvelupiste on suljettu. Neuvontaa saa tarvittaessa. Katso lisätiedot kohdasta Asiakaspalvelun yhteystiedot.
    • Luku-, työskentely-, ryhmätyö- ja virkistysalueet ovat pois käytöstä. Vältä turhaa oleskelua kirjastossa, asioi ripeästi.

    Kirjaston elektroniset kokoelmat ovat kaikkien yliopistolaisten käytössä etäyhteydellä paikasta riippumatta.

    E-aineistoja voivat käyttää Helsingin yliopiston tutkijat, opettajat, opiskelijat ja henkilökunta, sekä Helsingin yliopiston avoimen yliopiston opiskelijat. E-aineistojen käyttö etänä kirjaston toimipaikkojen ulkopuolelta edellyttää yliopiston käyttäjätunnusta.  

    E-aineistojen käyttö kirjaston tiloissa

    Elektronisten aineistojen paikalliskäytössä on rajoituksia poikkeusaikana. Kirjasto suosittelee käyttämään e-aineistoja ensisijaisesti etänä, mikä edellyttää yliopiston käyttäjätunnusta.

    Kirjastoon ei voi poikkeusaikana jäädä oleilemaan pitkäksi aikaa, minkä vuoksi e-aineistojen käyttö kirjaston tiloissa ei tällä hetkellä ole mahdollista yliopiston ulkopuolisille asiakkaille.

    Ei-lainattavan käsikirjastoaineiston saat käyttöön asioimalla Kaisa-talon asiakaspalvelupisteellä. Käsikirjastoaineistoa ovat mm. lehdet, käsikirjat, painetut gradut ja osa digigraduista.

    30.11.-14.3. välisenä aikana graduihin ja muuhun Kaisa-talon suljetun varaston aineistoon ei voi tehdä varastotilauksia Helka-tietokannan kautta. Saat käsikirjastoaineiston käyttöösi asioimalla Kaisa-talon asiakaspalvelupisteellä: Kirjaston henkilökunta hakee pyynnöstä tarvitsemasi aineiston sinulle ja voit kopioida tai skannata aineiston monitoimilaitteella Kaisa-talon sisääntulokerroksessa (3. krs). Käsikirjastoaineiston pyyntöjä noudetaan arkisin klo 10-18.

    Kumpulan, Meilahden ja Viikin kampuskirjastojen kokoelmiin kuuluvaa käsikirjastoaineistoa ei ole mahdollista saada käyttöön 30.11.-14.3. välisenä aikana. 

    Jos tarvitset pääsyn sellaiseen digigraduun, joka on luettavissa vain kirjastokioskilla kirjaston tiloissa, voit pyytää kirjastoa lähettämään gradun sähköpostiisi. Lähetä pyyntö palveluosoitteeseen e-thesis@helsinki.fi

    Käsikirjastoaineiston lainaus Helsingin yliopiston ja HUS/HYKS:n henkilökunnalle, tutkijoille ja opettajille

    Helsingin yliopiston ja HUS/HYKS:n henkilökunta, tutkijat ja opettajat voivat poikkeusaikana 30.11.-14.3. pyytää lainaan myös sellaista aineistoa, jota normaalisti ei lainata kirjastosta ulos. Aineistoa voidaan toimittaa Kaisa-talon lisäksi myös Kumpulan ja Viikin kokoelmista.

    Aineistopyynnöt arvioidaan tapauskohtaisesti ja ne voi lähettää palveluosoitteeseen kirjasto@helsinki.fi.

    Huomaathan, että poikkeusaikana asiakaspalvelussamme on ruuhkaa ja vastausaika voi olla tavallista pidempi.

    • Chat kirjaston verkkosivuilla palvelee arkisin klo 10-17. 
    • Kaisa-talon puhelinpalvelu päivystää numerossa 02941 23920. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 8-20.
    • Pääkirjaston asiakaspalvelupiste Kaisa-talossa on avoinna arkisin klo 10-19.
    • Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet Kumpulassa, Meilahdessa ja Viikissä ovat kiinni ainakin 14.3. asti.

    Asiakastiedustelut, palvelupyynnöt ja palautteet voit antaa myös verkkolomakkeella tai sähköpostitse.

    Kirjaston henkilöstö tekee pääosin etätyötä. Voit olla yhteydessä kirjaston asiantuntijoihin normaalien palveluosoitteiden kautta.

    Sisäänkäynti Kaisa-taloon tapahtuu ainoastaan Fabianinkadun pääovesta. 

    Sisäänkäynti hissillä Helsingin yliopiston metroaseman käytävätasolta (K1) tai Kaisaniemenkadulta (1. krs) ei poikkeusaikana ole käytössä. Myöskään sisäänkäynnit Vuorikadun puolelta tai Aleksandrian aulan kautta eivät ole käytössä, koska sekä Well Cafe Kaisa-talo että Oppimiskeskus Aleksandria ovat toistaiseksi suljettu.

    Esteetön kulku Kaisa-taloon

    Hissillä metroasemalta ja Kaisaniemenkadulta järjestetään ainoastaan esteetön kulku kirjastoon. Tällaisessa tapauksessa ilmoita saapumisestasi kirjaston asiakaspalveluun p. 02941 23920.

    Kartta Kaisa-talon sisäänkäynneistä poikkeusaikana. Käytössä vain pääsisäänkäynti Fabianinkadulla, esteetön kulku pyynnöstä metrotason hissillä.

    Saapuneet varaukset voi noutaa itsepalveluna pääkirjastosta Kaisa-talosta sekä Viikin Pop-up Kirjastosta.

    Voit varata kirjoja Kaisa-talon, Kumpulan, Meilahden ja Viikin kokoelmista. Varaukset tehdään normaaliin tapaan Helka-tietokannassa.

    Miten löydän varaukseni hyllystä?

    Varaukset on järjestetty noutohyllyyn viimeisen noutopäivän ja varaustunnusten mukaan. Löydät viimeisen noutopäivän ja varaustunnuksen saapumisilmoituksesta, jonka Helka lähettää sähköpostiisi. Varaustunnus on henkilökohtainen ja pysyy samana kaikissa varauksissasi.

    • Avaa varauksen saapumisilmoitus sähköpostistasi, kun menet varaushyllylle.
    • Katso saapumisilmoituksesta varauksesi viimeinen noutopäivä. Noutopäivät on merkitty varaushyllyihin vihreillä lapuilla.
    • Mene kyseisen päivän kohdalle ja etsi varauksesi henkilökohtaisen varaustunnuksesi mukaan.
    • Muista lainata noutamasi varaukset automaatilla ennen kirjastosta poistumista.

    Varatun aineiston voi lainata ainoastaan varauksen teossa käytetyllä kortilla. Noutamattomista varauksista peritään 3 €:n maksu. Jos et tarvitsekaan varaamaasi aineistoa, peru varaus asiakastiedoissasi Helkassa.

    Eräpäiviä on siirretty poikkeusaikana. Näet lainojesi eräpäivät asiakastiedoissasi Helkassa ja voit itse vapaasti uusia lainojasi. 
     
    Uusiminen ei onnistu eikä eräpäivät siirry, jos teokseen on varauksia, lainasi pisin sallittu uusinta-aika on täynnä tai olet lainauskiellossa.

    Perintä poikkeustilan aikana

    Palautuskehotukset lähtevät Helka-tietokannasta normaalisti poikkeustilan aikana. Myös toinen palautuskehotus, jossa varoitetaan perinnästä, lähtee asiakkaille normaalisti.

    • Kevään 2020 aikana erääntyneiden lainojen perintä aloitetaan hiljalleen helmikuussa 2021.
    • Syksyn 2020 aikana erääntyneet lainat eivät mene vielä tässä vaiheessa perintään.

    Jos lainoissa tai maksuissa on epäselvyyttä, ota yhteyttä palveluosoitteeseen hulib-selvitykset@helsinki.fi

    Kirjoja voi palauttaa turvallisesti joko palautusluukkuun kirjaston ulkopuolella (Kaisa-talo, Kumpula) tai palautusautomaatilla kirjaston tiloissa (Kaisa-talo ja Viikin Pop-up Kirjasto).

    Kaisa-talon yöpalautusluukussa on havaittu toimintahäiriöitä pakkasen vuoksi. Jos et pysty palauttamaan lainojasi yöpalautusluukkuun, kirjat voi palauttaa automaatilla kirjastossa Kaisa-talon aukioloaikoina (ark. 8-18), tai vaihtoehtoisesti Kumpulan kampuskirjaston palautusluukkuun kellon ympäri. Kumpulan kampuskirjaston palautusluukku sijaitsee Physicumin (Gustaf Hällströmin katu 2) pääoven oikealla puolella seinässä harmaan sivuoven vieressä.

    Jos et pysty palauttamaan lainojasi kirjastoon poikkeustilanteen aiheuttamien esteiden vuoksi, ota yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun puhelimitse tai verkossa.

    Helsingin yliopiston opiskelijat ja henkilökunta

    Aktivoi ensin asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi. Kirjastokortti on noudettavissa kirjaston asiakaspalvelusta aikaisintaan seuraavana arkipäivänä siitä, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.

    Huomaa, että poikkeustilanteen aikana 30.11.2020-14.3.2021 kirjastokortin voi noutaa ainoastaan pääkirjaston asiakaspalvelusta Kaisa-talosta. Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet ovat kiinni.

    Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. Asiakastiedoissa pääset myös asettamaan PIN-koodin, jota tarvitset kirjaston lainausautomaateilla.

    Älä päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmiin (esim. Oodi/Sisu).

    Muut asiakkaat (ei Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta)

    Tilaa Helka-kortti täyttämällä verkkolomake. Kortti on noudettavissa kirjaston asiakaspalvelusta kolmen arkipäivän kuluttua tilauksesta. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.

    Helka-kortin saat myös asioimalla kirjaston palvelupisteellä.

    Huomaa, että poikkeustilanteen aikana 30.11.2020-14.3.2021 kirjastokortin voi noutaa ainoastaan pääkirjaston asiakaspalvelusta Kaisa-talosta. Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet ovat kiinni.

    Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja, päivittää yhteystietosi ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja kirjautumalla asiakastietoihisi Helka-tietokannassa. Asiakastiedoissa pääset myös asettamaan PIN-koodin, jota tarvitset kirjaston lainausautomaateilla. Helkaan kirjautuminen edellyttää, että olet antanut kirjastolle sähköpostiosoitteesi.

    Poikkeustilan aikana voit opiskella tiedonhakua verkkokurssien, oppimateriaalien ja oppaiden avulla. 

    Tiedonhankinnan etäohjaus

    Jos tarvitset ohjausta tiedonhakuun tai aineistojen käyttöön, voit varata ajan etäohjaukseen. Löydät etäohjauksen valmistautumisohjeet ja linkin ajanvarauslomakkeeseen ohjesivulta

    Webinaarit 

    Löydät tarkemmat aikataulut ja ilmoittautumisohjeet Weboodista: Opintotarjonta > opinto-opas > erillislaitokset > Helsingin yliopiston kirjasto, 2020-2021.

     

    Research Data Management basics -luennot

    Aineistonhallinnan luennot (RDM basics) toteutetaan verkossa zoomilla. Zoom-linkki lähetetään ilmoittautuneille, joten ilmoittaudu koulutukseen ensin.

    Data Management Plan -ohjaukset

    Datanhallinnan työpajojen (DMP workshops) sijaan yliopiston datatuki tarjoaa henkilökohtaista neuvontaa aineistonhallintasuunnitelmien tekemisessä. Ota yhteyttä: datasupport@helsinki.fi

    Akatemian haut ja aineistonhallintasuunnitelma

    Hakujen yhteydessä järjestettävissä webinaareissa käydään läpi Suomen Akatemian aineistonhallintaan liittyvää ohjeistusta. Ks. lisätietoja kurssisivuilta.

    Helsingin yliopiston datatuki

    Yliopiston datatuki palvelee Helsingin yliopiston tutkijoita tutkimusdatanhallinnan kysymyksissä. Ole yhteydessä sähköpostitse: datasupport@helsinki.fi