Helsingin yliopiston kirjastojen käyttöoikeus on kaikilla.  Lainausoikeus on yli 15-vuotiailla Suomessa asuvilla henkilöillä, joilla on voimassa oleva kuvallinen henkilötodistus (passi, henkilökortti, ajokortti) ja elektronisten aineistojen etäkäyttöoikeus niillä, joilla on käyttäjätunnus Helsingin yliopiston tietojärjestelmiin.

Kortin voi saada yli 15-vuotias henkilö, jolla on voimassa oleva kuvallinen henkilötodistus ja katuosoite Suomessa. Postilokero, Poste restante tai osoite ulkomailla eivät kelpaa.

Helsingin yliopistolla vaihto-opiskelijoina tai vierailevina tutkijoina toimivat voivat saada kirjastokortin, vaikka eivät täytä kaikkia edellä mainittuja ehtoja.

Ensimmäinen Helka-kortti on maksuton, mutta kadonneesta kortista peritään 5 euroa.

Jos olet Helsingin yliopiston opiskelija tai henkilökuntaa, aktivoi ensin asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi. Kirjastokortti on noudettavissa aikaisintaan seuraavana arkipäivänä siitä, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Voit noutaa valmiin kortin miltä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston asiakaspalvelupisteeltä. Ota kuvallinen henkilötodistus mukaan.

Jos sinulla on vanha UniCard/Lyyra HYY:n opiskelijakortti tai Helsingin yliopiston henkilöstökortti, jossa on 210-alkuinen viivakoodi, se voidaan aktivoida kirjastokortiksi. Frankin kautta tilattavaa opiskelijakorttia ei voi aktivoida kirjastokortiksi.

Jos et ole yliopistolainen (sinulla ei ole Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta), saat Helka-kirjastokortin täyttämällä verkkolomakkeen. Kirjastokortti on noudettavissa kolmen arkipäivän kuluttua tilauksesta. Voit noutaa valmiin kortin miltä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston asiakaspalvelupisteeltä. Ota kuvallinen henkilötodistus mukaan.

Ei käy. Helsingin yliopiston kirjastossa käy vain Helka-kortti tai Helsingin yliopiston UniCard/Lyyra tai henkilöstökortti.

Soita Helsingin yliopiston kirjaston palvelunumeroon (02941 23920, kirjaston asiakaspalveluaikoina) tai lähetä sähköpostiviesti osoitteeseen kirjasto@helsinki.fi, niin panemme korttisi lainakieltoon. Katoamisilmoituksen voi tehdä myös lähimmässä Helsingin yliopiston kampuskirjastossa. Jos löydät korttisi, sinun pitää käydä kirjastossa näyttämässä henkilöllisyystodistusta ja kirjastokorttia, niin kortti aktivoidaan uudelleen. Jos et löydä korttia, uusi maksaa 5 euroa. Jos kortin katoamisesta on tehty rikosilmoitus, saat uuden kortin maksutta. Ilmoitus on esitettävä uutta korttia noudettaessa.

Mene lähimpään Helka-kirjastoon ja esitä asiakaspalvelussa Helka-korttisi ja henkilötodistus, niin poistamme lainauskiellon.

Voit vaihtaa pin-koodin itse asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. Pin-koodin on oltava nelinumeroinen. 
Tarvitset pin-koodia ainoastaan kirjaston lainausautomaateilla asioidessasi.
 
Helkaan kirjautuminen edellyttää, että olet antanut kirjastolle sähköpostiosoitteesi. Jos kirjastolla ei ole sähköpostiosoitettasi, et voi kirjautua Helkaan etkä vaihtaa pin-koodia itse. Tässä tapauksessa ota yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun.

Tarkista ensin, että sinulla on Helkan asiakastiedoissa oikea sähköpostiosoite. 

Varmista, että olet tilannut uuden kirjautumislinkin etkä käytä vanhaa. Kirjautumislinkki on voimassa vain rajoitetun ajan. 

Kirjautuminen toimii varmimmin, kun 

  • kirjautumislinkki tilataan ja avataan yhdellä ja samalla laitteella kuten samalla kännykällä tai tietokoneella (ja yhdellä ja samalla selainohjelmalla). 
  • linkin tilaamisen ja avaamisen välillä ei kulu pitkää aikaa. 
  • linkki viimeisimmästä Helkan lähettämästä viestistä. 

Kirjautumislinkki ei välttämättä toimi, jos: 

  • linkki tilataan eri sähköpostiosoitteeseen kuin se, joka on Helkan asiakastiedoissa  
  • linkki tilataan eri laitteella kuin se, jolla kirjautumista yritetään.  
  • linkin tilaamisen ja avaamisen välillä on kulunut paljon aikaa. 
  • linkki avataan jostain vanhemmasta Helkan lähettämästä viestistä eikä viimeisimmästä.
  • laitteen langaton verkko vaihtuu linkin tilaamisen ja avaamisen välillä tai mobiillilaite kuten puhelin siirtyy mobiilidatayhteydestä langattomaan verkkoon tai päin vastoin (jolloin laitteen IP-numero vaihtuu). 

Helsingin yliopistoon kuuluvien asiakkaiden (opiskelijat ja henkilökunta) osoite- ja yhteystiedot päivittyvät kirjaston Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä (Oodi/Sisu, SapHR), jonne muutokset on ilmoitettava. Muista pitää myös henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi ajan tasalla yliopiston järjestelmissä. Yliopistolta valmistumisen tai työsuhteen päättymisen jälkeen henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi on kirjautumislinkki Helka-tietokantaan, ja kirjaston viestit lähetetään automaattisesti tähän sähköpostiin. Katso ohjeet yhteystietojen päivittämisestä Helpdeskin sivulta Kun tietosi muuttuvat.

Yliopistolaisena sinun tulee asioida kirjaston asiakaspalvelupisteellä silloin, kun haluat vaihtaa kirjastokorttisi uuteen (esim. nimenmuutoksen jälkeen) tai jos asiakasryhmäsi vaihtuu (esim. erityispalveluasiakkuus).

Jos olet Helsingin yliopiston ulkopuolinen asiakas (ei HY-käyttäjätunnusta), voit päivittää osoite- ja yhteystietosi itse Helka-tietokannassa. Ne voidaan päivittää myös kirjaston asiakaspalvelupisteellä.

Nimenmuutosta tai kirjastokortin uusimista varten sinun tulee aina asioida kirjaston asiakaspalvelupisteellä. Nimenmuutoksen yhteydessä kirjastokortti vaihdetaan maksutta.

Helkan asiakasrekisterissä säilytetään mm. yhteystiedot, henkilötunnus ja tiedot lainoista. Asiakastiedot säilyvät asiakasrekisterissä 3 vuotta viimeisestä tapahtumasta, jos asiakkaalla ei ole hoitamattomia velvoitteita (esim. kirjoja palauttamatta, maksuja maksamatta). 
 

Vain Helka-kirjastojen työntekijöillä on oikeus käsitellä asiakastietoja silloin kuin se on työtehtävien vuoksi tarpeellista (esim. lainaustapahtuma, asiakastietojen korjaus tai muistutusten lähettäminen).