Helsingin yliopiston kirjastojen käyttöoikeus on kaikilla.  Lainausoikeus on yli 15-vuotiailla Suomessa asuvilla henkilöillä, joilla on voimassa oleva kuvallinen henkilötodistus (passi, henkilökortti, ajokortti) ja elektronisten aineistojen etäkäyttöoikeus niillä, joilla on käyttäjätunnus Helsingin yliopiston tietojärjestelmiin.

Kortin voi saada yli 15-vuotias henkilö, jolla on voimassa oleva kuvallinen henkilötodistus ja katuosoite Suomessa. Postilokero, Poste restante tai osoite ulkomailla eivät kelpaa.

Helsingin yliopistolla vaihto-opiskelijoina tai vierailevina tutkijoina toimivat voivat saada kirjastokortin, vaikka eivät täytä kaikkia edellä mainittuja ehtoja.

Ensimmäinen Helka-kortti on maksuton, mutta kadonneesta kortista peritään 5 euroa.

Helsingin yliopiston opiskelijat

Helka-kortti Opiskelu-palvelussa
Voit hankkia Helka-kortin digitaalisena Opiskelu-palvelussa. Helka-kortti on heti käyttövalmis etkä tarvitse lainkaan fyysistä kirjastokorttia.

  1. Kirjaudu Opiskelu-palveluun yliopiston käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Kirjautumisen jälkeen näet Helka-kortti-kuvakkeen sivun oikeassa yläkulmassa. Mobiililaitteella Helka-kortti löytyy hampurilaisvalikosta oikeassa yläkulmassa.  
  2. Palvelu ohjaa sinut ensin aktivoimaan asiakastietosi Helka-tietokannassa. Aktivoinnin jälkeen voit hankkia Helka-kortin Opiskelu-palvelussa ohjeiden mukaisesti.
  3. Aseta PIN-koodi ja paina tallenna. Helka-korttisi on luotu ja se on heti valmis käyttöön.

Kirjojen varaaminen, lainojen uusiminen ja myöhästymismaksujen maksaminen onnistuvat kirjautumalla  asiakastietoihisi Helka-tietokannassa. Älä kuitenkaan päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja muut yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmään (Sisu).

Helka-kortti kirjaston asiakaspalvelupisteeltä
Kirjastokortin voi hankkia myös fyysisenä. Kortti noudetaan kirjaston asiakaspalvelupisteeltä.  

  1. Aktivoi ensin asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi.
  2. Voit noutaa Helka-kortin kirjaston asiakaspalvelusta heti sen jälkeen, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Kortin voi noutaa mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.
  3. Aseta PIN-koodi asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodia tarvitset vain kirjaston lainausautomaateilla lainatessasi painettua aineistoa.

Kirjojen varaaminen, lainojen uusiminen ja myöhästymismaksujen maksaminen onnistuvat kirjautumalla  asiakastietoihisi Helka-tietokannassa. Älä kuitenkaan päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja muut yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmään (Sisu).

Helsingin yliopiston henkilökunta

  1. Aktivoi asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi.
  2. Nouda Helka-kortti kirjaston asiakaspalvelusta sen jälkeen, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.
  3. Aseta PIN-koodi asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodia tarvitset vain kirjaston lainausautomaateilla lainatessasi painettua aineistoa.

Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja ja uusia lainoja asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. Älä kuitenkaan päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja muut yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmään.

Muut asiakkaat (ei Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta)

  1. Hae Helka-korttia tällä verkkolomakkeella. Lomake pyytää ensin vain sähköpostiosoitteesi. Sen jälkeen pääset täyttämään kirjastokorttia varten tarvittavat tiedot sähköpostiisi tulevan linkin kautta.
  2. Voit noutaa Helka-kortin kirjaston asiakaspalvelusta heti, kun olet saanut Tervetuloa asiakkaaksi-sähköpostiviestin Helka-tietokannasta. Kortin voi noutaa mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.
  3. Aseta PIN-koodi asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodia tarvitset vain kirjaston lainausautomaateilla lainatessasi painettua aineistoa. Helkaan kirjautuminen edellyttää, että olet antanut kirjastolle sähköpostiosoitteesi.
  4. Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja, päivittää yhteystietosi ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja kirjautumalla asiakastietoihisi Helka-tietokannassa.

Ei käy. Helsingin yliopiston kirjastossa käy vain Helka-kortti tai Helsingin yliopiston UniCard/Lyyra tai henkilöstökortti.

Soita Helsingin yliopiston kirjaston palvelunumeroon (02941 23920, kirjaston asiakaspalveluaikoina) tai lähetä sähköpostiviesti osoitteeseen kirjasto@helsinki.fi, niin panemme korttisi lainakieltoon. Katoamisilmoituksen voi tehdä myös lähimmässä Helsingin yliopiston kampuskirjastossa. Jos löydät korttisi, sinun pitää käydä kirjastossa näyttämässä henkilöllisyystodistusta ja kirjastokorttia, niin kortti aktivoidaan uudelleen. Jos et löydä korttia, uusi maksaa 5 euroa. Jos kortin katoamisesta on tehty rikosilmoitus, saat uuden kortin maksutta. Ilmoitus on esitettävä uutta korttia noudettaessa.

Mene lähimpään Helka-kirjastoon ja esitä asiakaspalvelussa Helka-korttisi ja henkilötodistus, niin poistamme lainauskiellon.

Voit vaihtaa PIN-koodin itse asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodin on oltava nelinumeroinen. 
Tarvitset PIN-koodia ainoastaan kirjaston lainausautomaateilla asioidessasi.
 
Helsingin yliopiston ulkopuoliset asiakkaat (ei Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta)
Helkaan  kirjautuminen edellyttää, että olet antanut kirjastolle sähköpostiosoitteesi. Jos kirjastolla ei ole sähköpostiosoitettasi, et voi kirjautua Helkaan ja vaihtaa PIN-koodia itse. Tässä tapauksessa ota yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun.

Tarkista ensin, että sinulla on Helkan asiakastiedoissa oikea sähköpostiosoite. 

Varmista, että olet tilannut uuden kirjautumislinkin etkä käytä vanhaa. Kirjautumislinkki on voimassa vain rajoitetun ajan. 

Kirjautuminen toimii varmimmin, kun 

  • kirjautumislinkki tilataan ja avataan yhdellä ja samalla laitteella kuten samalla kännykällä tai tietokoneella (ja yhdellä ja samalla selainohjelmalla). 
  • linkin tilaamisen ja avaamisen välillä ei kulu pitkää aikaa. 
  • linkki viimeisimmästä Helkan lähettämästä viestistä. 

Kirjautumislinkki ei välttämättä toimi, jos: 

  • linkki tilataan eri sähköpostiosoitteeseen kuin se, joka on Helkan asiakastiedoissa  
  • linkki tilataan eri laitteella kuin se, jolla kirjautumista yritetään.  
  • linkin tilaamisen ja avaamisen välillä on kulunut paljon aikaa. 
  • linkki avataan jostain vanhemmasta Helkan lähettämästä viestistä eikä viimeisimmästä.
  • laitteen langaton verkko vaihtuu linkin tilaamisen ja avaamisen välillä tai mobiillilaite kuten puhelin siirtyy mobiilidatayhteydestä langattomaan verkkoon tai päin vastoin (jolloin laitteen IP-numero vaihtuu). 

Helsingin yliopistoon kuuluvien asiakkaiden (opiskelijat ja henkilökunta) osoite- ja yhteystiedot päivittyvät kirjaston Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä (Oodi/Sisu, SapHR), jonne muutokset on ilmoitettava. Muista pitää myös henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi ajan tasalla yliopiston järjestelmissä. Yliopistolta valmistumisen tai työsuhteen päättymisen jälkeen henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi on kirjautumislinkki Helka-tietokantaan, ja kirjaston viestit lähetetään automaattisesti tähän sähköpostiin. Katso ohjeet yhteystietojen päivittämisestä Helpdeskin sivulta Kun tietosi muuttuvat.

Yliopistolaisena sinun tulee asioida kirjaston asiakaspalvelupisteellä silloin, kun haluat vaihtaa kirjastokorttisi uuteen (esim. nimenmuutoksen jälkeen) tai jos asiakasryhmäsi vaihtuu (esim. erityispalveluasiakkuus).

Jos olet Helsingin yliopiston ulkopuolinen asiakas (ei HY-käyttäjätunnusta), voit päivittää osoite- ja yhteystietosi itse Helka-tietokannassa. Ne voidaan päivittää myös kirjaston asiakaspalvelupisteellä.

Nimenmuutosta tai kirjastokortin uusimista varten sinun tulee aina asioida kirjaston asiakaspalvelupisteellä. Nimenmuutoksen yhteydessä kirjastokortti vaihdetaan maksutta.

Helkan asiakasrekisterissä säilytetään mm. yhteystiedot, henkilötunnus ja tiedot lainoista. Asiakastiedot säilyvät asiakasrekisterissä 3 vuotta viimeisestä tapahtumasta, jos asiakkaalla ei ole hoitamattomia velvoitteita (esim. kirjoja palauttamatta, maksuja maksamatta). 
 

Vain Helka-kirjastojen työntekijöillä on oikeus käsitellä asiakastietoja silloin kuin se on työtehtävien vuoksi tarpeellista (esim. lainaustapahtuma, asiakastietojen korjaus tai muistutusten lähettäminen).