Tutkimus matematiikan opintosuunnassa

Tutkimus matematiikan opintosuunnassa keskittyy yliopistomatematiikan opetuksen tutkimukseen ja kehittämiseen.

Kiinnostus ulottuu myös muillekin koulutustasoille ja oppimista tarkastellaan sekä opettajan että oppijan näkökulmasta.

Matematiikan yliopisto-opetuksen parissa tehdään jatkuvaa kehitys- ja tutkimustyötä. Viime vuosina on otettu käyttöön Tehostetun kisällioppimisen menetelmä. Menetelmän avulla opiskelijat oppivat asiantuntijuutta osallistumalla jo varhain sen tyyppisiin aktiviteetteihin, jotka kuuluvat oikean matemaatikon työnkuvaan. Tilat Exactum-rakennuksen 3. kerroksessa on muutettu eloisaksi oppimisympäristöksi, jossa opiskelijat voivat tehdä tehtäviä ja saada niihin apua. Opetuksen kehitystyössä panostetaan erityisesti ohjaajakoulutukseen, jotta ohjaajat pystyvät aidosti tukemaan opiskelijoiden oppimista sen sijaan, että he toimisivat jonkinlaisina tietovarastoina. Tällä hetkellä erityisenä kiinnostuksen kohteena ovat tavat lisätä opiskelijoiden roolia arvioinnissa itse- ja vertaisarviointimenetelmiä hyödyntäen. Lisäksi kehityksen painopisteessä ovat verkko-opetus sekä tietokoneavusteinen arviointi.

Voit tutustua matematiikan opetuksen tutkimusryhmään parhaiten ryhmän omilla sivuilla.

Matematiikan opetuksen tutkimusryhmän uusimmat julkaisut TUHAT-tutkimustietojärjestelmässä

Characteristics of teacher knowledge produced by pre-service mathematics teachers: the case of open-ended problem-based learning. Hannula, J., 20 Dec 2019, In : LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö. 7, 3, p. 55-83 29 p.Research output: Contribution to journal › Article › Scientific › peer-review

Promoting deep approach to learning and self-efficacy by changing the purpose of self-assessment: a comparison of summative and formative models. Nieminen, J. H., Asikainen, H. & Rämö, J., 20 Nov 2019, In : Studies in Higher Education. 16 p.Research output: Contribution to journal › Article › Scientific › peer-review

LUMA – yhdessä olemme enemmän! Intoa matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian opetukseen ja opiskeluun. Aksela, M. & Lehto, S. M., 20 Nov 2019, 42 p. (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja ; vol. 35)Research output: Book/Report › Anthology or special issue › Professional

Lue lisää tutkimuksesta.